Nog een paar uurtjes!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Nog een paar uurtjes!!! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Nog een paar uurtjes!!!

Door: Aniete

02 Februari 2006 | Suriname, Paramaribo

Ja, nog even en dan staan ze op Zanderij! Pap, Mam en Jpee zijn vanmorgen (voor mij) om 13;00 nl tijd vetrokken van Schiphol. Hilbrand heeft ze gebracht nadat ze vannacht in Delft hebben geslapen en zo konden ze de auto achterlaten en de winterjassen erbij, want.... die hebben ze hier niet nodig.. Gisteren belde ik ze nog even en het was erg grappig om te horen dat mama het weerbericht over Suriname nog had opgezocht en ontdekte dat het best mooi weer zou worden de komende twee dagen.. iets waar ik wel om moest lachen aangezien we hier nooit op het weerbericht letten. Het is namelijk altijd zo rond de 30 graden en het hangt er net vanaf of het veel regent of niet. Op dit moment is dat wel het geval, veel straten staan blank en het is zo nu en dan heel benauwd maar andere momenten juist weer fris (Surinamers hebben het dan koud).

Ik hoop dat ze een goede vlucht zullen hebben en dat de lange zit een beetje mee valt. Rond half 6 mijn tijd zullen ze aankomen op Zanderij. Samen met Mickle, Shar's broer, haal ik ze op en het lijkt me 'een hele kiek' om ze aan te zien komen in de tropen. Pap had het de laatste dagen al over jongensboeken, 'kuifje in de tropen', Janpaul kon gewoon niet wachten en Mam vroeg zich vooral af of er wel lakens en handdoeken in het guesthouse zijn. Zo bereidt iedereen zich op eigen wijze voor..

De eerste dagen zullen ze in een guesthouse in de stad zitten, dat is voor de eerste dagen denk ik erg leuk want het is een houten pand in de stad en zo komen ze meteen in de sfeer. Vanaf maandag zitten ze comfortabel in het huis van Tom en Els, die gaan met de meisjes voor twee weken naar Brazilië. Wel zo gezellig, want zo kan ik bij ze intrekken en het huis is lekker dicht bij kantoor, dus dan kan ik gewoon wandelend of fietsens 's ochtends naar het werk en zitten we samen aan het ontbijt. De bedoeling is om (want daar kom je eigenlijk voor als je naar Suriname gaat) twee keer het binnenland in te gaan. Eerst naar Brownsberg en de Boven-Suriname en daarna misschien nog Galibi, om de zeeschilpadden te bekijken die eieren leggen.

Afgelopen weekend zijn we met bijna iedereen van het huis naar de Cusewijne Savanne gegaan. Het was een trip voor een nacht die georganiseerd werd door Boti, een tourorganisator van het waaggebouw, als afscheidsfeest voor zijn stagiaires en wij mochten mee voor een vriendenprijs. Gewapend met hangmat en klamboe vertokken we vanaf de waag op zaterdagochtend met twee terreinwagens in een kleine groep, de rest van de mensen was vrijdag al vertrokken. Via Zanderij reden we de savanne tegemoet en dat was een rally opzich. Er was enorm veel regen gevallen en dat betekende lekker scheuren met een lekker muziekje door de kuilen en plassen, door elkaar gerammeld worden en genieten van de mooie natuur. Na zo'n twee uur rijden kwamen we in een open plek in het bos waar een natuur resort in aanbouw is en een grote pinahut stond waar we onze hangmatten konden ophangen. Na een fijne roti-kip sprongen we met z'n allen de kreek in die er mooi bij lag in de zon tussen de bomen. Altijd even aftasten waar je kunt staan en wat er in zwemt enzo (gelukkig bijten de piranha's over het algemeen niet).. Lekker in het zonnetje, maar ook veel bungelen in de hangmatten want het regende ook hard en veel. De geplande avondwandeling kon daarom niet doorgaan omdat er zoveel water was gevallen dat het op sommige plekken zelfs voor de auto's zwemmen was en voor ons te gevaarlijk ivm slangen. Nadat we wat borgoe-cola's hadden genuttigd sloeg de stemming er goed in en konden we met een klein groepje mee in de auto's om kip en de bbq te gaan halen een paar kilometer verderop. Om niet vast te raken met de auto is het vooral hard doorrijden en dat resulteerde in een werkelijk spectaculaire rit dwars door de savanne. (Gelukkig hebben we de filmpjes en de foto's nog...)'s Avonds lekker gegeten en geouwehoerd en we waren zo moe dat we tegen een uur of twaalf in onze hangmat verdwenen. Het was best een primitief weekendje met het bos als wc, de kreek als badkamer en de hangamt als bed, hoewel dat best goed slaapt, ik had een fijne twee persoons hangmat voor mezelf gekocht. Daarnaast moet je in de regentijd best op je hoede zijn in het binnenland. Twee mensen zijn afgelopen weekend bijvoorbeeld gebeten door een schorpioen. Die bleek niet zo giftig te zijn, maar toch hebben ze anti-toxische medicijnen ingenomen. (weet niet of ik zo rustig zou regeren als ik gebeten was) Ook zaten er lelijk bijtende spinnen in het kamp (de wasbak) en had Boti 's ochtends even een tarantula 'doodgeplet'. De gevaarlijkste slangen die in Suriname voorkomen (zelfs in de stad) zijn labaria's. Ze zijn erg giftig en als je gebeten wordt is er niet veel aan te doen. Gewoon goed opletten en niet van de paden afgaan. 's Ochtends zijn we met een klein groepje naar een andere kreek gegaan om drinkwater te halen. Prachtige kreek waar je langzaam in loopt midden in het bos. We hebben nog een heel stuk gezwommen en daarna weer terug naar het kamp. Via een indianendorp waar we aan de bruine bonen met bosvarken konden en op de foto moesten met de lieve bejaarde moeder van een of andere lastige indiaan zijn we weer richting de stad gereden.
Echt een perfect weekend buiten de stad en zeker voor herhaling vatbaar. Niet zo geschikt om met de familie te doen, maar ook die trips zullen zeker de moeite waard zijn.

Aniete

• 02 Februari 2006 - 14:48

Poppetje:

Veel plezier met je familie, Nietje!
    Kuz Hanneke.

• 03 Februari 2006 - 09:06

Gosse/jettie:

Wij zij ook erg benieuwd hoe ze de reis hebben ervaren. We hopen dat ze net zoveel interessante dingen meemaken als jij. Aniete we genieten steeds weer van je ervaringen. Ondertussen zit de vriend van een nichtje ook voor de tweede termijn in de bauxiet en zullen we zijn verhalen t.z.t. ook horen. Veel plezier met pappa, mamma en JP, groet ze en tot de volgende mail.tjuus.

• 03 Februari 2006 - 11:53

Aniete:

De familie is goed aangekomen na een lange zit en voor mij lang wachten op zanderij, maar ze zijn er nu eindelijk! Gisteravond de eerste djogo gedronken en vannacht de eerste nacht in de tropen doorgebracht!

• 03 Februari 2006 - 23:18

Wigle, Anneke Jelle:

Heel veel plezier met z'n allen!!! Ytie geniet even lekker van alles en het mooie weer, we horen de verhalen wel! Erg benieuwd,. liefs Anneke

• 05 Februari 2006 - 20:42

Wemke:

Jaaaaaaaa daar zijn ze dan eindelijk! Te gek man!
    Ik hoop dat jullie een mooie tijd hebben daar met zn allen!
    Als je langer blijft komen Janyte en ik ook naar je toe!!!!!!!!! (oh ja, Janyt... dat heb ik net ff besloten, maar met jouw vaste baan moet dat geen probleem zijn, hihi!)
    Geniet ervan!
    Dikke kus vanuit Huize YWG!

• 05 Februari 2006 - 20:50

Lindsay:

Hey meisje! Geniet flink van je ouders. Ze zullen er nu wel een tijdje al zijn. Wijs het mooie van Suriname aan je ouders en verwen ze flink met de lekkerste Surinaamse hapjes. Veel plezier en tot heel gauw! Kus...

• 06 Februari 2006 - 08:41

Janyte:

Hee Anietski, mooi dat ze er zijn! Heel veel plezier, en zoals ik net las heeft Wemke besloten dat we naar je toekomen (eh, Wem?) lijkt mij ok te gek! Genietze, Janyte

• 06 Februari 2006 - 17:21

Tante Van Der Laan:

Hallo Familie!
    Wat fijn dat jullie nu een aantal weken samen zijn en kan zien wat aniet allemaal beleeft! Ik wens jullie heel erg veel plezier. Groetjes van tante van der Laan.

• 06 Februari 2006 - 17:22

Erik En Alie:

Fantastisch de hele familie bij elkaar! Lijkt me heerlijk een paar weken, ik heb vliegangst, wie kent nog een goede therapeut? ( grapje). Wij wensen jullie een hele fijne tijd samen. Geniet ervan!! Groetjes uit het altijd en alweer druilerige Stadskanaal.

Erik en Alie Vissering

• 09 Februari 2006 - 19:23

Gosse/jettie:

He familie ,
    dan ziet de wereld er al heel anders uit zo te zien op de foto's.
    vanmorgen ben ik zelf in een behoorlijke sneeuwbui en harde wind om 07.10 naar de fabriek gefietst.
    Maar jullie moeten er maar goed van genieten,want ook in Suriname zal de tijd wel vliegen .
    De groeten ook van jettie.
    gosse

• 15 Februari 2006 - 11:19

Charly:

Hee Aniete!

Het klinkt echt superleuk wat je allemaal meemaakt! Ben je nu echt aan het werk daar voor het jeugdjournaal? Gaaf joh!!! Heel veel plezier en succes in ieder geval!!

Dikke kus, Charl

• 15 Februari 2006 - 21:20

Ruth:

Psst schatje..
    Hoe waren de tripjes met de familie? Heb je ze helemaal enthousiast gemaakt of zijn ze blij dat ze straks weer in een koud landje terugkeren zonder muskieten. Hoop dat je je vermaakt en snel weer eens iets van je te horen!
    Kus

• 19 Februari 2006 - 19:37

Miek:

HE lieve niet, hoe was het met de fam in suri?? VAst en zeker geslaagd! Ben benieuwd naar jullie verhalen! Krijg je wel een beetje wat van de winterspelen mee daar?? Bel je snel weer!!! Dikke kus!!

• 20 Februari 2006 - 09:15

Anne:

Wat leuk dat je familie langs kwam! gezellig!

• 20 Februari 2006 - 13:55

Benne:

ha die Aniete, dat zal best weer even wennen zijn nu ze weer weg zijn en ook vast geen leuk gevoel. Ik heb daar tenminste altijd veel last van, dus heel veel sterkte ermee. Ik had jan gisteravond alweer aan de lijn en hij klonk moe dus hebben we afgesproken later deze week weer verder te kletsen en al s de foto's klaar zijn gaan we kijken. doei Aniet de groetjes van Ina en Benne

• 21 Februari 2006 - 07:59

Janyte:

hee Anietski,
    Hoe is het nu ze weer weg zijn? Ik begreep al dat ze het heel erg naar hun zin hebben gehad en dat ze het heel bijzonder vonden. Mijn mamma heeft de eerste pan echte nederlandse boerenkool even langsgebracht zodat ze het snel weer warm krijgen in koud Nederland. Jij werkze natuurlijk en veel plezier bij alles. Dikke tut, Janyte

• 22 Februari 2006 - 11:34

Anjete:

Binnenkort een verslag van het verblijf van pap mam en Jpee. Voorlopig even druk dus vandaar nog geen nieuw bericht..

• 24 Februari 2006 - 13:05

Pauline:

Ja ja!! Nieuw verhaal!! Heb al een aantal keer gecheckt, maar helaas.. ik bezoek je site dus wel regelmatig hoor (ook al reageer ik niet altijd!) Nog bedankt voor je mailje! Heb je dit jaar maar niet uitgenodigd ;-)

kus Pauline

• 28 Februari 2006 - 14:29

Ilona:

Ja nieuw verhaal!!!!!!

• 01 Maart 2006 - 19:14

Marjolein:

ja, nog een nieuw verhaal ;)

• 05 Maart 2006 - 12:07

Yta:

He Aniet! Hoeissie? Nog steeds druk?!
    Ik heb het de laatste tijd regelmatig over je. Namelijk; ik ben begonnen met rijlessen en heb les van een Surinamer, erg gezellig! Hij is nog steeds verliefd op het land en wil binnen 5 jaar daar weer wonen (hij heeft er al een huis). Ik ben zelfs uitgenodigd daar :-), leuk he?!
    Hoe gaat het met jouw rijlessen daar?! Ga je je rijbewijs daar ook halen en dan om laten zetten hier?
    Nou nicht, ik hoop dat je het daar nog steeds naar je zin hebt (vast wel)!
    Liefs, Yta

• 06 Maart 2006 - 08:20

Anne:

Volgens mij heb je het heel erg druk Aniete! Nou, dat is wel fijn toch?
    Wanneer kom je nu precies terug? In mei? of al eerder?
    Groetjes!