Pasensi abiwini.... (geduld.....) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Pasensi abiwini.... (geduld.....) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Pasensi abiwini.... (geduld.....)

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

23 Maart 2006 | Suriname, Paramaribo

Sorry sorry sorry.
Ik ben nu denk ik tien keer gebokt deze week voor het feit dat ik nog geen nieuwe site heb. Ik moest zelfs mijn werk ervoor laten zitten want zo belangrijk was het dat ik een nieuwe site zou plaatsen.
Komt ie dan!

Het gaat allemaal prima hier. Lekker druk dus dan gaat het altijd goed. Een tijdje geleden ben ik begonnen met een verhaal over de vakantie van mijn ouders en broer hier in Switi Sranan. Maar dat verhaal staat ergens op een computer op een boot die nu ergens midden op de oceaan vaart richting Nederland...

Ik kan niet anders zeggen dan dat het een erg geslaagde vakantie was, ook voor mij voelde het een beetje als vakantie. We zijn veel het binnenland in geweest of dagjes buiten de stad. Waarschijnlijk hebben vele lezers al een uitgebreide update van henzelf gehad. Maar voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn: het was best even een cultuurshock voor de familie. Buiten dat vonden ze het een prachtig land en waren ze onder de indruk van de zo andere omgeving. Stadskanaal en Delft is dan toch wel even wat anders dan Paramaribo. Ze vonden het dan ook in niks te vergelijken met thuis. Een korte samenvatting van wat we/ze allemaal gezien/gedaan hebben:
Een kort verblijf in Guesthouse Twenty4 en daarna in het ruime huis van Tom en Els in Zorg en Hoop, waar je op de veranda kunt uitwaaien met een goede djogo. Wandelingen door de stad, de centrale markt. Bezoekjes aan de familie Scholte, Draaibaar en Ilahibaks, de laatste buiten de stad op Republiek. Met de auto naar Commewijne; Nieuw Amsterdam en Plantage Peperpot. Kennis gemaakt met de marrons aan de Boven-Suriname, op Djemoengo. Een lange, hobbelige busrit over de afobakaweg en een mooie tocht in de korjaal over de Suriname rivier. Wandelen door het tropisch regenwoud, tussen de marronhutjes in de dorpen Nieuw Aurora en Laduwani en lekker aan de heri heri, bruine bonen met rijst en pindasoep in het kamp. Het televisieprogramma Krutu (Surinaams jongerenlagerhuis) bijgewoond en kennisgemaakt met roti uit de drive-tru... Al dan niet met mes en vork of zoals het het beste gaat: met je handen...
De tweede week was het op naar Galibi. Een vrij wilde boottocht waarbij de motor een paar keer afsloeg dus dat was wel even spannend. Moeders regiseerde de boel door even duidelijk te maken dat er de volgende dag met een andere motor gevaren zou worden. Natuurlijk kwam het allemaal wel in orde. 's Avonds in het donker bij maanlicht naar de schildpadden op de legstranden. Twee enorme turtles gezien die met flinke zuchten hun nest met eieren aan het camufleren waren. Een hele bijzondere ervaring. En dan gaat de week wel snel voorbij. Ik moest zelf veel werken maar we hebben toch veel kunnen doen. Ook gezellig met Jpee 's avonds de stad in geweest om een lekker biertje te drinken na het werk. En lekker gegeten natuurlijk bij favoriete restaurants als Dumpling no.1, Mix food en Lee's korean restaurant.
Al met al twee hele geslaagde weken en best raar om de familie dan weer op Zanderij af te zetten. We zullen het er nog lang over hebben denk ik...

Daarna weer vanalles mee gemaakt. Het werk bij het jeugdjournaal ging natuurlijk gewoon door. Ageda heeft een prachtige dochter gekregen, Sam, en is nu ook weer terug bij 10 Minuten. Naast het werk nog vele leuke dingen gedaan, zoals een weekendje White beach met de huisgenoten, een boottocht door Commewijne naar plantage Frederiksdorp en Mariënburg.
Donderdag 9 maart was de premiere van de film Bolletjes Blues in de Santo Boma gevangenis. Ik mocht een reportage maken voor het radio 1 journaal. Een erg leuke setting. Verder heb ik een artikel geschreven over 10 Minuten voor een internationaal mediablad, Mediaforum.
Vorige week woensdag was het Holi Paghwa en waren we officieel vrij. 's Ochtends met Hennah mee geweest naar de mevrouw die de vernederende 100% controle heeft doorstaan en daardoor (waarschijnlijk) haar vrucht heeft verloren doordat ze hard in haar buik en rug is gevoeld. Een indrukwekkend verhaal. Mooi om van dichtbij mee te maken. Wel genant om daar als hollander te zitten, wetende dat iedereen in Suriname welkom is maar in Nederland...... Daarna is het balletje wel flink gaan rollen zowel in Nederland als in Suriname. Ik hoop dat er wat veranderd.
's Middags zijn we nog even naar collega Manodj geweest om Paghwa mee te vieren en daar werd ik er even flink onder gesmeerd. Voor nieuwsgierigen: de foto's staan op spaces.msn.com/members/joyaenespana
ook staan daar foto's van de premiere in Santo Boma en White Beach.

Alles zal nu een beetje voor het laatst zijn. Maandag de laatste opnames voor mij van Krutu, laatste keer IFFR flies Tropics (Int. Filmfestival)... Daar heb ik wel veel zin in. Ik ben nu alweer aan het schrijven voor de festivalkrant en ga de tweede week van het festival meewerken aan de Talkshow. Nu ben ik nog druk met een montage voor een presentatie van een Surinaamse rotaryclub in Nederland.

De laatste weken nu. Ik zie er wel tegenop op naar Nederland te gaan maar ik denk wel dat het goed is zo. Ik heb hard gewerkt en laten zien wat ik waard ben. ik hoop dat dit in Nederland een vervolg zal krijgen, ik ga mijn best doen.
Het zal moeilijk zijn om afscheid te nemen van een heleboel mensen hier. maar dat hebben we eerder meegemaakt. De vraag "waarom blijf je niet?" krijg ik wel regelmatig en dat maakt het er ook niet makkelijker op. Maar gelukkig zie ik straks weer een heleboel familie en vrienden terug. Mijn huisgenoot Maartje die hier vanaf het begin dat ik terug ben is, geeft een feest als ik net terug ben. Dan zie ik alle huisgenoten/vrienden die hier zijn geweest ook weer terug.

Nu eerst even verheugen op het Filmfestival en het eerste CINEKID! Iedereen weer bedankt voor de leuke berichten en tot over een paar weken!

Aniete.

  • 23 Maart 2006 - 15:29

    Benne:

    hé Aniete, goed verhaal hoor en wij wisten hoe druk je het hebt dus waren we niet verbaasd dat je nog geen nieuw stuk had. We waren natuurlijk heel blij dat Jan & Ytie ook met enthousiaste verhalen terugkwamen en leuk dat je het er nu samen over kunt hebben omdat je weet waar je het over hebt. En heerlijk dat je enthousiaste verhalen krijgt i.p.v. de bevooroordeelde Telegraafverhalen waar ik ook al wel van die sukkels mee terug heb horen komen. Maar goed daar is het ook naaste familie/vrienden voor die Coelinghs. Nou meisie sterkte met het afscheid nemen en zo. En natuurlijk de groeten van Ina en ook vast van de rest. Geniet nog maar, doei,

  • 24 Maart 2006 - 15:35

    Poppetje:

    Ha Aniete-tje!
    Dat is weer een mooi lang verhaal! En klinkt superlekker; ben nu zeer jaloers op je, want toe aan zon ;-)
    Have fun, geniet van alle 'laatste keren'.

    Kuz van Hanneke.

  • 27 Maart 2006 - 12:18

    Janyte:

    Hee lieve Anietski,
    Afscheid nemen is waardeloos, maar ik vind het wel heel fijn dat ik je straks weer echt kan zien. Het is vast allemaal heel hectisch met alle werkzaamheden en laatste activiteiten maar geniet van je tijd nog daarzo. Het wordt hier ook langzaam weer warmer dus dat scheelt een pietsie beetje in het wennen misschien straks. Een hele dikke tut, Janyte

  • 27 Maart 2006 - 19:55

    Marjolein:

    Hey Aniete!

    Leuk weer allemaal! En grappig dat jij die reportage over de Bolletjes Blues mocht maken. Zal vrijdag eens aan Nega vragen of hij je heeft gezien! :)
    Werk elke vrijdag met hem en Kimo samen, dolle boel!

    x Marjo en tot snel!?!

  • 28 Maart 2006 - 09:18

    Pauline:

    Geduld wordt beloond! Geweldig! Komende weken zullen wel dubbel voor je zijn! Veel plezier nog!

    kus

  • 29 Maart 2006 - 19:12

    Miek:

    HE lieverd, fijn dat de laatste weken ook nog zo veelbelovend zijn! Ik zie er naar uit dat je weer naar nederland komt... Vind het toch erg lastig en moeilijk dat je zo ver weg bent. Gelukkig hoef ik je binnenkort niet meer zo erg te missen! Maar geniet nog even lekker van de laatste weken meissie! Je hebt het verdiend, en ik weet zeker als je terug komt dat ze hier om je staan te springen!!! Tot snel meissie!!! Dikke kussen!!!

  • 30 Maart 2006 - 18:23

    Annie:

    Hoi meissie,
    Het is alweer een hele tijd geleden dat ik voor het laatst gereageerd heb op jou sites. Ik heb alle verhalen gehoord van je Pa en mam. Ze hebben wel wat meegemaakt en gezien he. Ze zijn er vol van. Ik heb ook al bruine bonen met kip en rijst gegeten. Lekker hoor! Heb je nog meer van die lekkere recepten? Wat ik vooral zo leuk vindt is dat uit elk verhaal blijkt dat je het daar zo naar je zin hebt!
    Geweldig hoor!
    Wanneer kom je weer naar Nederland? Je schrijft dat je al aan het afbouwen bent?
    Geniet maar echt nog van je tijd daar.
    groetjes Annie

  • 03 April 2006 - 06:48

    Anne:

    hee Aniete, wat zal het raar zijn om weer naar huis te gaan. Aan je verhalen te lezen heb je het echt zo naar je zin gehad! Bijzonder hoor.

  • 06 April 2006 - 14:07

    Ilona:

    He aniete de piete!

    Nog een half uurtje en dan mag ik lekker naar huis. Druk druk druk geweest met meterstanden, verhuizen en andere rare dingen. Maar ik heb net wel mijn eerste paasei van dit jaar op. Ik dacht dat ik een wit chocolade ei had (er zat een geel papiertje omheen). Maar dat gele papiertje is geen garantie voor een wit eitje. Ik had een melkchocolade met drank erin. Dus nu zit ik dronken op mijn werk. Hahaha.

    Zeg, wanneer kom je eigenlijk terug? Ik had je eigenlijk al verwacht ;)

    Ik hoop snel, want ik ben binnenkort weg uit Zwolle. (jaja en voorgoed)

    Vermaak je nog even in Zuid Amerika en tot de volgende keer!

  • 06 April 2006 - 17:55

    Ex-suriganger Van De Eduard Prachtstraat:

    Hey meisje,
    hoe waren de dagen van het filmfestival. Het aftellen is nu echt begonnen? Geniet van alles daar tot je vertrek. Wanneer kom je precies terug of wil je daar liever niet over praten;) ik ben benieuwd naar je verhalen.
    Liefs Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 524
Totaal aantal bezoekers 39068

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: