Switi Sranan...de laatste dagen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Switi Sranan...de laatste dagen... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Switi Sranan...de laatste dagen...

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

22 Mei 2005 | Suriname, Paramaribo

Het is tijd geworden voor mijn laatste bericht vanuit Suriname. Na vijf maanden een geweldige tijd te hebben gehad wordt het nu echt tijd om afscheid te nemen. Ik had me van te voren niet gerealiseerd dat ik hier een heel ander leven zou opbouwen en het leven in Nederland even kon laten voor wat het was. Wat ik me ook niet realiseerde, was dat je als je teruggaat ook afscheid moet nemen van een heleboel mensen. Het lijkt logisch maar ik vind het moeilijk. Laat die week maar snel voorbij gaan denk ik eigenlijk, maar aan de andere kant ook liever niet. Laten we het erop houden dat ik gewoon slecht ben in afscheid nemen.

De afgelopen weken ben ik druk geweest met afstuderen en radio 1 items. Al met al vlogen de dagen om en was ik zoals altijd weer lekker druk. De radio items voor mijn afstuderen zijn af en geslaagd, mijn achtergronditem was bij de ochtenden van de VARA (radio 1) beoordeeld om uit te zenden, alleen was de uitzending al vol met Surinaams nieuws. Toch leuk om van de eindredacteur te horen dat het item zo in de uitzending had gekund. In verband met de verkiezingen was er ook een ploeg van Netwerk om een uitzending over Bouterse te maken. Bij het filmen op een massa-meeting was er iets mis gegaan met het geluid en ik had er ook gefilmd en zo is mijn camera geluid uiteindelijk gebruikt in de uitzending (twee regels van een zingende Desi B.) Dat zijn wel weer grappige dingen. Deze week ben ik nog druk met afscheid nemen. Ik heb leuke afscheidsspeeches gehad en leuke cadeaus ook en ik ben zelf ook nog vooral bezig met cadeaus uitdelen. Woensdag is het dan echt zover, de verkiezingen! Ik ben erg benieuwd en waarschijnlijk zal het een heeele lange dag worden, als het wachten op de uitslag erbij rekent. Ik neem een heleboel promotie materiaal mee naar huis van de verschillende partijen als herinnering.

Het lijkt wel een droom, die afgelopen vijf maanden. Wat ik allemaal heb meegemaakt zal ik me misschien niet meteen realiseren, ik hoop dat er achteraf nog af en toe wat van terugkomt. Ik weet in ieder geval wel dat ik Suriname niet zal vergeten en zeker de eerste tijd zal het het eerste zijn waar ik aan denk als ik ‘ochtends wakker wordt.

Het begon op Schiphol, 5 januari. Zo zenuwachtig was ik toen ik richting de douane stapte en afscheid nam. Ver weg naar de andere kant van de wereld. En hoe verbaast was ik dat ik me zo snel thuis voelde in dit land. De huizen, het straatbeeld, het chaotische verkeer, de zandwegen met diepe kuilen, de beesten, ik verbaasde me over alles. Ik werd gek van dat getoeter en gefluit van die Surinaamse mannencultuur. Nog steeds denk ik dat ik dat niet ga missen. Maar wat een leuke mensen kwam ik hier tegen. Ik heb gewoon echt de juiste gevonden! Al snel begon ik me op mijn plaats te voelen bij het jeugdjournaal. De avonturen die ik heb meegemaakt in het binnenland waren onvoorstelbaar, vooral de boottocht naar Donderskamp staat scherp in het geheugen. Maar ook de eerste week in Danpaati wist ik niet wat ik zag. Hoe de Saramaccaners leven in hutjes langs de rivier. Ik heb heel hard gewerkt bij het jeugdjournaal en wilde graag zoveel mogelijk leren. Ook bij Hennah begon ik steeds meer werk te doen voor het radio 1 journaal en NOS journaal. In het begin nog wat onwennig, maar ook daar begon ik mijn draai te vinden. Het klikte in ieder geval heel erg. Vanuit het werken met Hennah leerde ik ook Sharlene kennen, een soort dochter van, maar niet helemaal. Nadat ik met haar mee was geweest naar een trimloop konden we het goed vinden en sindsdien smsssen we elke dag. Waar ben je? Wat doe je later? Ben je al thuis? Fa wa ka? Gek idee dat dit straks ook voorbij is. En zo ging het ook met mijn stage. Die bestond op een gegeven moment niet meer uit alleen filmen, monteren, scripten schrijven, maar ook uit lasangne maken, pannenkoeken bakken en huiswerkbegeleiding. En dat is nog maar een kleine impressie. Al met al was ik daar soms de hele dag aan het monteren en ondertussen leerde ik een beetje Surinaams koken (niet allemaal vragen of ik kom koken want zoveel stelt dat niet voor) en ik leerde vooral Surinaamse woorden en uitdrukkingen! Zo zat ik vaak bij Hennah en Sharlene in de auto en stond er Surinaamse muziek op waarvan ik meteen de vertaling kreeg en ook het verzoek om het te leren als extra stage opdracht. Het rare is wel dat ik veel Surinaamse gewoontes en uitdrukkingen ben gaan overnemen. Daarmee verbaasde ik veel mensen hier wel geloof ik. Vanaf dat ik de term “a bakra disi a verstan allesani” (deze bakra verstaat alles) heb uit gesproken kon mijn inburgering niet meer stuk. Sterker nog, uiteindelijk hebben een paar mensen zelfs geroepen dat ik ‘zwart’ ben van binnen. Ik geloof niet dat ik dat zo erg zou vinden want die Surinamers zijn mooi van binnen. Al met al heb ik me dus redelijk aangepast aan het leven in Suriname.

Maar zoveel ervaringen! Hindoestaanse bruiloften, het leren eten van roti met je handen, de bisschopwijding in de Kathedraal, de reizen naar het binnenland, dansen in een kring met Indianen, de workshop van het NOS jeugdjournaal, de Caricom, de massa-meetings van Bouterse, persconferenties op Surinaamse wijze, vier dagen Curaçao! Het filmfestival, Holi Paghwa met kleurstof en poeder.. Blanche Marie, teveel om op te noemen!

Vrijdag vertrekt het vliegtuig naar koudere temperaturen en ik ben benieuwd of ik inderdaad zo snel weer gewend ben. (ik denk het niet) Ik denk dat ik het de eerste tijd wel moeilijk zal vinden en dat mensen me heel raar aan gaan kijken als ik het heb over tori praten, baksen, kraken, djugo djugo, iemand bokken en ga zo maar door!

Ik ga thuis genieten van de warme douche, echte koffie, een supermarkt met alles erin, mama’s eten, op mijn fiets door de hele stad, openbaar vervoer, ’s avonds alleen over straat en geen fluitende heren en afval langs de kant van de weg.

Maar wat ik moet missen is natuurlijk ook een hele lijst. Surinaams eten, altijd lekker weer, markoeza sap, de mooie natuur vooral buiten de stad, tot laat ’s avonds buiten zitten, Paramaribo, de wind, mooie vogeltjes overal, lekker eten in de stad, Surinaamse muziek, Surinaamse taal, mijn huisje en heel veel leuke mensen waarvan een paar heel erg!

Een kleine job voor een Surinaams televisiestation ligt klaar in juli op het kwakoe festival in Amsterdam en als ik terugkom in Nederland ga ik ook overwegen om terug te gaan naar Suriname over een tijdje. Ik kan voor een half jaar terugkomen om hetzelfde werk te doen als nu en die kans is natuurlijk te mooi om te laten schieten. Maar voor dat het zover is zijn we wel weer een half jaar verder….

Iedereen heel erg bedankt voor het sturen van alle leuke en bemoedigende berichten! Ik kijk er naar uit iedereen weer te zien!

Aniete

  • 22 Mei 2005 - 19:58

    Wigle, Jelle En Anneke:

    WAt zijn we trots op je Aniete! Afscheid nemen is een vak apart, zo te lezen beheers je dat al aardig, je verslag is een totaalterugblik. We hopen dat je er deze week goed doorheen rolt. Bedenk maar dat als je het niet zo leuk had gehad het afscheid nemen ook niet zo moeilijk zou zijn, het hoort er gewoon bij..... Tot gauw, liefs Anneke

  • 23 Mei 2005 - 11:23

    Think:

    He Anietje!

    Ook in Nederland staan er weer een heleboel leuke dingen te wachten! Neem Suriname mee in je herinneringen. Die pakt niemand van je af! Het leven is helaas te kort om bij alles lang stil te staan. Neem het mee, sla het op in je gedachten en vergeet het niet. Maar kijk ook vooruit naar alle leuke dingen die nog gaan komen. Ook al weet je nu misschien nog niet wat die dingen zijn. Geniet nog een paar dagen aniet! Je zult zien dat je in Nederland weer veel te snel gewend bent aan alles (uit eigen ervaring).

    Tot snel! Liefs,
    Think

  • 23 Mei 2005 - 11:28

    Think:

    Je komt hier trouwens op een goed moment terug. Ze voorspellen 30 graden voor aankomend weekend!!!

  • 23 Mei 2005 - 12:11

    Pauline:

    He Aniet! Deze week zal misschien wel de minst leuke zijn van al die maanden! Heel veel succes nog met alle moeilijke dingen die je nog te wachten staan (afscheid nemen).. Enne.. aan die rare uitdrukkingen van je wennen we wel hoor! KUS Pauline

  • 23 Mei 2005 - 13:19

    Ruth:

    Hee meisje,

    wat een mooi verhaal. En eigenlijk zijn het alleen nog maar flarden van wat je op dat moment te binnen schiet. Je hebt zoveel beleefd het afgelopen half jaar. Ik hoop dat je gaandeweg een beetje kunt genieten van het idee dat je straks weer voet op hollandse bodem zet, want iedereen zal blij zijn je weer te zien. En dan kun jij terugkijken op een fantastische tijd. Denk in het vliegtuig dan ook vooral aan de voordelen die je hierboven hebt opgesomd.

    Sterkte met het afscheid nemen van iedereen en veel liefs.

  • 23 Mei 2005 - 14:34

    Ingeborg:

    Hoi Aniete, o ik kan echt begrijpen hoe rot het voor je voelt om nu weg te gaan en afscheid van iedereen te nemen, als ik jou was zou ik ook zeker eerder terug gaan. Mijn eerste dag bij Lijn 4 is goed verlopen, wordt wel wennen dat ik nu in Amsterdam woon maar net als jou zal ik me wel aanpassen! Nog heel veel plezier daar nog even en we zien elkaar vast snel!
    xxxxx

  • 23 Mei 2005 - 18:57

    Aly:

    Fantastisch Aniete. Wat heb je ons mee laten genieten van Suriname! en wat kun je verschrikkelijk mooi en enthousiast schrijven! goede reis en tot gauw! liefs Theo Aly Elze Lize

  • 23 Mei 2005 - 20:11

    Ronnie:

    Hey Aniete,

    Thanx voor alle leuke verhalen.
    Heb niet vaak wat terug geschreven maar wel elke keer even gelezen wat je daar allemaal hebt meegemaakt.
    Ik hoop dat je er nog lang aan terug zult denken en dat het een leerzame tijd geweest is.

    Wie weet tot snel.

    Greetz,

    Ronnie

  • 25 Mei 2005 - 08:31

    Poppetje:

    Wat zijn we blij dat je terugkomt! En je moet maar denken; al die mensen waar je eerst afscheid van hebt genomen, zie je nu snel weer terug! En met de kou valt het wel mee; dit weekend wordt het erg warm! Geniet er van!
    Tot snel ;-))
    Kuz Hanneke!

  • 25 Mei 2005 - 11:16

    Benne:

    ha die aniet, geweldig allemaal en ik kan het goed volgen dat het moeilijk is om weg te gaan en dat gevoel voor dat belachelijke land en de inwoners zul je nog heel lang houden. wij waren er 27 jaar geleden, ik ben geen reiziger maar ik ga zo weer naar Surinamen.

  • 25 Mei 2005 - 11:47

    Trea:

    Vanmorgen thee gedronken met je moeder en vele verhalen aangehoord. Geweldig dat je het daar zo naar je zin hebt gehad.een hele fijne verkiezingsdag gewenst,misschien zien we vanavond nog iets van je op het jeugdjournaal! groetjes van ons allen.

  • 25 Mei 2005 - 16:12

    Wemke:

    Aniet...
    Dat dubbele gevoel, ik begrijp het maar al te goed. Zo moeilijk...
    Geniet van je laatste dagen en de verkiezingen, een mooie (professionele) afsluiting en dan van het afscheid van alle mensen die je hebt leren kennen. Echt, je kan er ook een beetje van genieten... al die mensen die jou ook zullen missen.
    In elk geval mis ik je ook heel erg en kan ik niet wachten tot ik over iets minbder dan 3 weken weer voet zet op Nederlandse bodem.
    Heeeeeeele dikke kus en tot heeeeeeeeeel snel!

  • 25 Mei 2005 - 18:09

    Eveline:

    Ik zie er ook naar uit je weer terug te zien. Ik zal maar geen opsomming geen van wat je in de van Ittersumstraat opwacht: vieze keuken, vieze badkamer, was en fiets in de gang...
    Geweldig dat het fantastisch hebt gehad. Het lijkt me ook moeilijk om afscheid te nemen, maar dit heb toch maar allemaal beleefd en dat pakt niemand van je af!
    Toch heel gauw!
    Dikke kus, Eveline
    P.S. Ga je over een paar weken een biertje drinken met Fiona en mij?!

  • 25 Mei 2005 - 19:05

    Chica:

    Hee switi sranan.. Je moet niet verdrietig zijn, want al die mensen die echt belangrijk voor je zijn geworden die blijven dat ook. Denk maar niet dat je ze niet meer terugziet, dat blijft wel! Maar het is moeilijk, zeker omdat je daar zo goed je plek hebt gevonden. Maar om niet al te snel alles te vergetn heb ik wat voor je geregeld in Amsterdam. Ik heb een boel Surinamers ontmoet in de salsa-bar en daar moet je maar eens mee gaan kletsen! Ik moet nu al lachen om de situaties die dat gaat opleveren, onze blanke Aniete met haar zwarte taaltje hihihi.. Kus

  • 25 Mei 2005 - 20:15

    JETTIE En GOSSE:

    Nu wij zondag samen met je ouders na een hele geslaagde vakantie uit Italie veilig thuis zijn gekomen ,gaan wij ons eerst verheugen op het weerzien met jou.
    Dan gaan wij Evert woensdag naar Schiphol brengen voor zijn stage in Amerika voor 8 maanden,en 14 dagen later staan wij daar weer om de beide dames uit het vliegtuig te halen en mee naar huis te nemen .
    Wensen jou veel sterkte voor de laatste loodjes en wij zien elkaar gauw.
    Gosse .

  • 25 Mei 2005 - 20:51

    Ymie:

    Vanavond een stukje gezien van Hennah over de verkiezingen hoop steeds jou te zien maar helaas.
    Koop veel zakdoeken voor je tranen en geniet en nog maart van de laatste dagen in Suriname.
    Heel veel liefs en tot gauw.

  • 26 Mei 2005 - 07:59

    Marjolein:

    Hoi Aniete! Wat een mooi verhaal. Geniet nog van je allerlaatste dag! Het is een mooie ervaring die niemand meer van je afneemt!
    We zien elkaar snel! Dan mag jij voor ons koken ;-)
    Liefs Marjolein

  • 27 Mei 2005 - 14:34

    Miek:

    Lieve niet, over een paar uur vertrek je al uit suriname... Neem alles mee wat je mee kan nemen inclusief de(ze) mooie herinneringen! Afscheid nemen is vreselijk maar aan alles komt een eind, om er maar even een cliche in te gooien. Ik ben in ieder geval blij dat je weer terug komt en velen met mij, dat zegt natuurlijk ook veel!!! Succes met de reis en ik bel je als je in Nl. bent (en zodra ik wakker ben..)!
    Dikke kussen!!!!

  • 27 Mei 2005 - 17:11

    Janyte:

    Anietski, je bent al bijna weg. Je mail ontroerde me en ik snap het goed. Zwaai maar goed afscheid en je bent er zo maar weer terug moet je maar denken. Hele dikke tut en tot heel snel op NL bodem. Dikke tut, Janyte.

  • 28 Mei 2005 - 13:24

    Niek:

    Indrukwekkend Aniete! Hoop je snel weer te zien in Nederland. Maar we gaan niet de 'wie is het bruinst test' doen hoor! :) Goede reis!

  • 29 Mei 2005 - 15:38

    Chica:

    He lieverd, welkom thuis! Kom snel even langs want het bijkletsen zal wel eniga dagen in beslag nemen ;) Dikke x

  • 30 Mei 2005 - 09:04

    Pauline:

    ZE IS ER WEER!!!!! WELKOM THUIS ANIETE! TOT SNEL!KUS PAULUS

  • 30 Mei 2005 - 15:19

    Charly:

    Hee Aniete!

    Wat een supermooi verhaal! Je bent inmiddels terug en het zal wel erg wennen zijn! Maar ik sluit me aan bij wat iedereen zegt! En ik ben trots en jaloers tegelijk!! :) Veel sterkte hier!!

    Liefs, Charl

  • 31 Mei 2005 - 11:45

    Carlos:

    geen reactie, maar die landkaart van Suriname is niet goed! waar os dat stukje links onderaan tigri gebied gebleven ? het hoort bij Suriname.

  • 31 Mei 2005 - 11:55

    Aniete:

    Euh, ja nou dat gebeurt wel vaker, maar dan moet je de host bokken, www.waarbenjij.nu

  • 31 Mei 2005 - 11:56

    Aniete:

    Euh, ja nou dat gebeurt wel vaker, maar dan moet je de host bokken, www.waarbenjij.nu

  • 06 Juni 2005 - 11:47

    Ruth:

    Lieve Aniet,
    mis je hoor! En ik weet dat ik niet de enige ben. Jeanet vond het ook heel vreemd toen je met de taxi en je koffers ons achterliet.

    Heb vrijdag Hennah nog gezien toen er 1 minuten filmpjes van people van the carribean werden gepresenteerd. Leuk werk! Zij had ook een filmpje gemaakt zoals je misschien wel weet.

    Verder is het hier RUSTIG...zoals die Surinamers dat altijd zo mooi zeggen. Oh ja, kwam Mark zaterdag tegen in the Jungle. Ik tikte hem op zijn schouder om ´m dag te zeggen en toen werden we net gevraagd of we met z´n allen op de foto wilden :-) Menno was ook aan het werk, hij stond achter een andere bar waarbij hij uitzicht had op de dansvloer.

    Verder ben je inmiddels alweer weer wat gewend geraakt aan Nederland hoop ik. Over anderhalve maand ben ik er waarschijnlijk ook weer te vinden.

    Brasa´sssss Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 139
Totaal aantal bezoekers 39097

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: