Wan bun njun jari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Wan bun njun jari! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Wan bun njun jari!

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

03 Januari 2006 | Suriname, Paramaribo

Dag allemaal,

Allereerst een heel gelukkig en gezond nieuwjaar toegewenst aan iedereen! Ik hoop dat ieders wensen en goede voornemens uit zullen komen en dat het jaar weer brengt wat iedereen er van verwacht, hopelijk dit jaar met wat minder natuurrampen, geweld, zinloze oorlogen en een beter kabinetsbeleid ;)
Goede voornemens? Ik hoop alleen dat dit jaar net zoveel goeds brengt als 2005 en wie weet haal ik mijn rijbewijs? In ieder geval nog een paar mooie maanden in het mooie Suriname en dat ik dit een prachtig land vind is tijdens oud en nieuw maar weer eens bewezen..

Want 'ouwruyari' is toch wel HET feest van de Surinamers. Dacht ik dat ik alles had gehad, nee, nu heb ik alles meegemaakt denk ik zo. Donderdag is het precies een jaar geleden dat ik hier voet op vruchtbare bodem zette en daarvoor kende ik Suriname alleen uit de boeken, van plaatjes, verhalen en Jurgen Raymann. Die gaf hier woensdag een show waarvoor ik was uitgenodigd door Tom en Els. De show was in flamboyant park een soort open lucht podium met overkapping.. De kaarten waren niet goedkoop vooral niet als je een VIP-plaats aan een tafeltje had. Gelukkig zaten wij gewoon tussen het 'burgervolk' want het was voorin echt een 'zien en gezien worden' gebeuren. Het was dan ook een gesponsorde goede doelen show, alleen daar was ik dan weer niet op voorbereid waardoor ik me steeds afvroeg waarom er steeds sjiek geklede mensen door mijn beeld liepen.. Inmiddels ken ik die mensen wel een beetje, Suriname is een klein wereldje dus het zijn meestal dezelfden. Voor de rest was 'salsa-minnend' Suriname er op af gekomen want de show heette Tante Es goes Salsa en na afloop was er een bekende Venezuelaanse latin band en werd er naar hartelust gedanst. De show met Jurgen Raymann was erg grappig en muzikaal, jammer alleen dat we een end naar achteren zaten waardoor we niet alles even goed konden zien en horen..

Na een paar dagen flink monteren (ik was inmiddels wel aan vakantie toe..) was het dan eindelijk oudjaarsdag, de dag waarover ik zoveel verhalen had gehoord. Ik weet eigenlijk niet waar ik moet beginnen want het valt gewoon niet uit te leggen en je moet er gewoon bij zijn geweest.
Er schijnen 104 containers aan vuurwerk geimporteerd te zijn en dat was wel te merken want al dagen knalden de bombels (vuurwerk) her en der in de rondte om gek van te worden.. Zaterdag werd ik om 11 uur opgehaald door Lindsay en haar familie waar we aan de rand van de stad parkeerden want de stad was crowded.. Eenmaal in de domineestraat ('de' straat in het centrum) was het al 'over de koppen lopen'. Op de hoeken van de straat stonden podia en op de balkons van alle panden stonden ook mensen.. Vanaf 12 uur begon de pagara estafette en stond de hele stad onder de rook en was het niet meer vrij ademen. Ze hingen over kabels en lagen door de straat waar het voor veel mensen plotseling snel wegkomen was. Zo ook voor Aniete want als er aan de ene kant een pagara ligt en aan de andere een mensen massa en plots gaat ie af dan kun je alleen maar je oren en mond dichtdoen en je zoveel mogelijk tussen de massa drukken. De resten rode drap (het was gaan regenen inmiddels) vlogen bij mijn enkels omhoog.. Toen iedereen elkaar had gevonden in de stad (met shar, lindsay en caroline en nog een paar van hun vriendinnen) trokken we naar de Galaxy een straat verder want daar was een feest. De rum-punch werd rijkelijk geschonken en ook hier was het weer duiken en oren dicht voor een paar flinke meters bombel. Daar kwamen we uiteraard allerlei bekenden tegen want Suriname is klein en het is leuk om te zien hoe allerlei mensen die ik alleen ken in formele sfeer compleet uit hun dak gaan. Ook bij ons zat de stemming er na een paar glazen rum-punch flink in en hebben we lekker gedanst en ik kreeg de hele middag billenschud-les (ik vorder) van iedereen, zelfs van Eddy. Ik heb niet vaak zo'n leuk oud en nieuw feestje gehad, zeker niet overdag. De regen kletterde neer, maar iedereen danste vrolijk verder in de regen en na een paar uur swingen op de muziek van south south west die op een truck stonden, en een paar swingende brassbands bleek het ineens vijf uur in de middag te zijn. Gelukkig had ik een extra stel kleren bij me en konden we bij Carol thuis baden en aan de heerlijke pinda soep!

Na een uurtje liggen mn hoofd en nek waren verbrand (in de regen ja) zijn we naar het Vat gegaan waar ook een feest bezig was met een band. Wederom een enorme drukte. Daar heb ik de huisgenoten opgezocht en toen dat rond tienen eindigde (alle Surinamers gaan dan naar huis) zijn we naar Broki gegaan(oude steiger met een soort groot boothuis eromheen) aan de waterkant, waar veel bakra's samen kwamen om de jaarwisseling te vieren met champagne en djogo's. Mama belde vanuit haar bed om vier uur in de nacht precies op het goede moment om een gelukkig nieuwjaar te wensen. Daarna hebben we nog gezellig gedanst maar om drie uur kon ik niet meer op mijn benen staan en ben ik lekker gaan slapen. Nieuwjaarsdag was lekker rustig ik heb op de bank een dvd gekeken, naar de familie in Groningen gebeld en 's avonds met het huis lekker getriviant met mijn nieuwe spel van Tom en Els onder het genot van een pizza.

Ik kan het iedereen aanraden om een keer
oud en nieuw in Suriname te vieren!

Aniete

P.S: Bochten nemen gaat al redelijk, en ook op mijn tweede theorietoets had ik geen enkele fout!

  • 03 Januari 2006 - 17:03

    Pauline:

    Vet tof feestje dus!!! Leuke foto's ook.. wie weet vier ik ooit ook nog wel eens oud en nieuw in Suriname.. maar nog geen plannen in die richting.. klinkt iig super!

    KUS

  • 05 Januari 2006 - 18:07

    Mariska:

    Ha Aniet!

    Vandaag is het precies een jaar geleden dat wij in het vliegtuig zaten naar Suriname... Toen wisten we niet dat je er nu alweer zou zitten. Helemaal geweldig om die super verhalen van jou te lezen!! Ik wou dat ik een jaartje terug kon in de tijd, wat gaat de tijd toch snel he?!.....
    Veel fun nog meid!!

    Groetjes!

  • 06 Januari 2006 - 14:36

    Marja:

    Hey Schat,
    Ik heb je al de beste wensen toegewenst en ben blij dat je het zo naar je zin hebt! En ook rijden gaat goed dus dat moet helemaal goed komen! We hebben aan je gedacht maar wist niet precies wanneer jij oud en nieuw zou vieren! Ben blij dat jij het naar je zin hebt! Dikke kus van ons uit Stadskanaal

  • 08 Januari 2006 - 20:12

    Ina En Benne:

    Zo, dat had ik wel eens mee willen maken!!
    Wat een lol. Nog even en dan kun je Jan en Ytie en je broer ook maar eens mee nemen naar een echt feest daar.
    Wie weet worden zij ook gegrepen door de swing van Suriname.
    Vandaag zijn we met Jan en Yitie naar Gosse en Jettie geweest en hebben daar de verhalen en foto`s van hun reis naar en door Californie gehoord en gezien. Ook niet gek!
    Heb ook weer zin om te reizen. Maar eerst gaan we gewoon weer aan het werk.
    Werk niet te hard en geniet maar verder van je verblijf daar,

    Groet, Benne en Ina

  • 09 Januari 2006 - 13:37

    Janyte:

    Hee Anietski,

    Een heel gelukkig nieuwjaar! Folle lok en seine natuurlijk vanaf hier (Amsterdam dit keer) Je verhaal is erg leuk zoals altijd en ik krijg zin om ook es daaro ou en nieuw te vieren!
    Werkze maar weer en geniet ervan! Dikke tut, Janyte

  • 10 Januari 2006 - 15:11

    Monique:

    Hey Aniete,
    Ik ben echt wel erg jaloers op je. Jij zit er nu gewoon weer. Een jaar geleden waren we net aangekomen in Suriname. Was wel een toptijd! Onwijs veel plezier daar nog. Geniet er van!

  • 10 Januari 2006 - 21:36

    Miek:

    Yo lieve niet! Wat een super mooi feestje heb jij daar gehad zeg!! Ik ben jaloers! Pieter en ik stonden bij de Eifeltoren ten tijde van de jaarwisseling. Ook erg leuk, maar behoorlijk koud! Ik had je nog gesmst maar kreeg het weekend een smsje terug dat ie niet was verzonden... Jammer! Waarschijnlijk toch te druk het mobielverkeer... Ik mail je deze week om je bij te praten!!! Dikke kussen!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 39076

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: