Een bijzondere kerst! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Een bijzondere kerst! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Een bijzondere kerst!

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

27 December 2005 | Suriname, Paramaribo

Wederom weer een bericht vanuit Paramaribo Noord.. want als je toch beschikking hebt over internet..

Inmiddels is de kerst alweer achter de rug en net zoals alle andere dagen omgevlogen. Ik denk dat ik deze kerst niet snel zal vergeten.. Hoewel ik het best even vreemd vond om zonder familie de kerst door te gaan viel dat uiteindelijk ontzettend mee, vooral dankzij een aantal mensen hier..

De laatste dagen voor de kerst regende het steeds en liep het verkeer overal vast. Iedereen nog druk in de weer om de kerstinkopen te doen. Bij het jeugdjournaal waren we druk met kerst en nieuwjaars uitzendingen om tussen kerst en oud en nieuw niet teveel werk te hebben. Zo mochten we op de valreep op vrijdagmiddag op bezoek bij president Venetiaan in zijn kabinet, met zeven flinke kinderen en drie camera's. De kinderen hebben hem allerlei vragen gesteld, zowel over de problemen in het land als persoonlijke dingetjes, zoals waarom hij niet in het presidentieel paleis woont.. (antwoord: zo saai zonder buren..) Het was een heel leuk half uurtje, zo vond de president geloof ik ook, we kregen allemaal een hand na afloop. Nu de montage nog (slik).

Vrijdagavond was zoals eerder verteld het diner met alle Back Lot collega's. Marchano, de kok van hotel Torarica, bereidde een heerlijk drie gangen diner, en ik moet zeggen dat ik niet vaak zo'n sjiek kerstdiner heb mee gemaakt, maar dat kwam ook zeker door de mooie versiering en aankleding. De sfeer zat er best goed in, alleen jammer dat een paar collega's niet zijn gekomen. Na het diner kwam Sharlene met voor iedereen een blaadje met het lied "the twelve days of christmas.." en iedereen moest een regel zingen. Nou, dat maakt met al die gekke types een lachen gieren brullen geheel..

Zaterdag een heerlijk rustige vrije dag. Op kerstavond zijn we met de huisgenoten die nog niet in het binnenland zaten naar de Noorderstadskerk gegaan voor de kerstavond dienst. Volgens instructies allemaal in het wit met een ander kleurtje weliswaar.. maar daar aangekomen bleek iedereen echt wit wit wit.. De kerk zelf wordt gerenoveerd dus vandaar dat we in een zaaltje er naast zaten, hutje mutje. Warm warm dus, maar wederom niet alleen door de temperatuur. We werden als 'gasten uit het buitenland' speciaal welkom geheten door de voorganger. Op zich voelde ik me niet zo buitenlands ondanks dat we als bakra's op een rij zaten, maar we hadden ons qua kleding goed aangepast en ik zat tussen allemaal bekenden, sharlene, carol en familie lindsay en hennah. We kregen allemaal een kaars en ik moet zeggen dat ik vooral heb genoten van de kerstliederen die we zongen. Er was een bandje die begeleidde (ook wel eens leuk) en niet op zo'n enge (sorry mensen) evangelische manier, maar echt gezellig Surinaams tempo zal ik maar zeggen... We zongen prachtige liederen, zoals 'switi tem blijti tem'... (stille nacht heilige nacht medlodie) en 'wan krisneti kisi'. Maar mijn favoriet blijft toch "Jezus zegt dat hij hier van ons verwacht, dat wij zijn als kaarsjes brandend in de nacht, en hij zegt dat ieder tot zijn ere schijn, jij in jouw klein hoekje, en ik in 't mijn". Want dat was vroeger het moment dat de lichten in de kerk uitgingen en de kinderen met kaarsjes de kerk inkwamen lopen.. Nou hoe toepasselijk: onze kaarsen werden ook door elkaar aangestoken (provesorisch met een zakdoekje aan de onderkant tegen het lekken) en de lichten in het zaaltje uit en dat liedje begeleid door de band. Maar dan niet zo stijf als gewend, maar nee, lekker twee keer zo snel met een lekkere swung en dat mensen voor je gezellig zitten mee te zwingen.. Dat zijn de momenten dat er vanbinnen even wat bellen gaan rinkelen en klokken luiden.. Aan het eind van de dienst wensten we (de complete kerk) elkaar een gezegend kerst door elkaar de hand te schudden, en meestal met een stevige brasa (omhelzing). Na de dienst was er zoals gebruikelijk koek en zopie (soft met kerstbrood) en daarna was het tijd om te gaan. Bij Lindsay mocht ik aanschuiven bij het kerstdiner. Lindsay komt uit een Surinaams/Chinese familie. Daar aten we drie verschillende rollades en lekkere chinese paddestoelen en aardappelen. Hele aardige mensen en ze hebben me vanalles verteld over het afschieten van pagara's (wij kennen ze als 1000 klappers, je weet wel die rode lappen die je drie weken na oud en nieuw nog ziet liggen op straat). Chinezen hebben een gebruik om de boze geesten uit het huis te verjagen door pagara's af te schieten. Meer traditie dan werkelijk geloof. In Paramaribo wordt overigens al vanaf 21 december flink geknald. En dan niet gewoon rotjes maar meters en meters pagara of gewoon keiharde strijkers en professioneel vuurwerk. Bij mij achter lopen kleine jongetjes in onderbroek met strijkers in hun hand. Je schrikt je om de haverklap een ongeluk. Maar ja, de chinese supermarkt zit tegenover ons, dus wat wil je..

Zondag was het eerste kerstdag en was ik uitgenodigd bij Tom, Els en de meisjes. Om half negen kwam ik aan en stond de familie klaar om naar de kerk te gaan in prachtig wit-rood. Ook deze kerkdienst was weer bijzonder. Na de kerkdienst was het tijd voor warme chocomel met banketstaaf en er lagen cadeautjes onder de kerstboom! De meisjes natuurlijk door het dolle heen. Ik ben ook vreselijk verwend met een triviant spel en een kaartje voor de show van Jorgen Raymann morgenavond (Tante Es goes Salsa). Kwam ik aan met mijn fles wijn en potloden voor de meisjes.. Het was gelukkig heerlijk zonnig dus we besloten naar Oase te gaan en hoe kan je eerste kerstdag beter besteden dan slapen langs het zwembad? 's Avonds genoten van een heerlijke barbeque.

Zondag een heerlijk rustige dag, niet zoveel gedaan, maar 's avonds heb ik me weer opgemaakt voor een kerstdiner. Dit keer bij Hennah thuis die kerst vierde met familie en vrienden. Een hele leuke avond, echt een eer om erbij te zijn. Wederom heerlijk gegeten. Halverwege het diner kwamen zes fijne surinaamse heren a capella kerstliederen voor ons zingen. We kenden ze al van de openingsavond in Thalia en ik had ze al es geinterviewd voor het jeugdjournaal. Het klonk weer ontzettend goed, zo meerstemmig. We hebben nog lang na het diner allerlei liederen met ze gezongen en erg gelachen. Ze kwamen gewoon niet weg omdat Shar en Carol steeds weer een ander lied inzetten..
Kortom: het was een bijzondere kerst en ik ben heel erg verwend, want ik kreeg ook nog cadeautjes van Lindsay (slippers) Shar (truitje) en Hennah (het nieuwste Harry Potter boek).

Komend weekend is het jaar alweer om! Ik hoop dat iedereen net zo'n fijne kerst heeft gehad en een heel feestelijk uiteinde! Wan bun njunjari gewenst!

  • 28 December 2005 - 14:25

    Wemke:

    Niet dat mijn kerst zo erg was (ik vond t heel gezellig bij je pap en mama en JP en t was ook leuk om mijn eerste kerstdiner te geven) maar ik was graag bij jou in Suriname geweest... wat een belevenissen! Te gek!
    Dikke kus!

  • 28 December 2005 - 20:57

    Miek:

    Lieve niet, ben blij dat je zo'n leuke kerst hebt gehad!!! ben jaloers op je! Mijn kerst was as usual!! Maar gelukkig oud en nieuw niet, vrijdag vertrekken pieter en ik voor een weekendje naar parijs!! En daarna op naar de stage bij de Margriet! Heb er heel veel zin in!! Hoop dat jij je ook met de jaarwisseling goed vermaakt, maar denk dat ik me daar geen zorgen over hoef te maken! Jij red je fantastisch daar!! Wel jammer dat we dit jaar ons traditioneel 00.00 uur wensje moeten laten schieten. Maar bel je later voor een langer gesprek! Dikke kussen!!!!

  • 29 December 2005 - 19:47

    Aniete:

    Kijk voor foto's van kerst met collega's en kerstavond op spaces.msn.com/members/joyaenespana!

  • 29 December 2005 - 19:48

    Aniete:

    zonder uitroepteken erachter....

  • 29 December 2005 - 23:04

    Wigle, Jelle En Anneke:

    Wat speciaal allemaal Aniete!! IK droomde even helemaal weg bij het lezen van jou kerstverhalen, wat zijn wij dan saai! Kun je het Kerstkoor volgend jaar over laten komen naar Nederland? Zingen ze Gospelachtig? Je hebt het vast al gehoord, hier zitten we in de sneeuw, blijft prachtig! Alvast een goed uiteinde, zal ook wel weer feest worden! Anneke

  • 30 December 2005 - 13:44

    Poppetje:

    Lieve Nietje,
    ik wens je alvast een hele fijne jaarwisseling toe! Zal heel bijzonder zijn, daar in Suriname. Blijft je vast je hele leven bij, meis! Geniet ervan! En pas op je vingers....
    Kuz van Hanneke.

  • 31 December 2005 - 09:27

    Marja R:

    Nou hier ook eindelijk weer een berichtje van mij! Lees dat je je goed vermaakt en dat je het naar je zin hebt! We hopen dat je ook een super oud en nieuw hebt en we zullen hier zeker aan je denken! Dikke kus W&M

  • 01 Januari 2006 - 01:09

    Gosse ,Jettie,Janyte En Evert:

    Aniete,
    Van uit San Diego waar wij nog 7 uur moeten wachten op het nieuwe jaar alvast de beste wensen en een goede gezondheid ,en ook vooral heel veel plezier in je werk in Suriname .
    Wij genieten hier heel erg .hebben net een rondje Califorina gehad van een dikke week .
    En dan gaan de ogen van de alde stanfrys van de Wedze wel open ,maar het was zeker de moeite waard .
    Wij gaan donderdag weer naar Nederland .
    Aniete geniet er van
    Gosse .

  • 01 Januari 2006 - 14:22

    Benne En Ina:

    Gelukkig Nieuwjaar!!!!
    Je site wordt bijna een meetingplace voor de familie. Zo horen we ook hoe het in San Diego is.
    Je Kerst was heel wat enerverender dan hier. Fijn dat je zo hebt genoten en dat wij mee kunnen genieten door je verhalen.
    Jan en Ytie komen hiet straks op nieuwjaarsdag eten. Douwe en Griet komen ook nog evcen langs. Wemke heeft gezellig gesjoeld met ons op Oudejaarsavond. Nederlandser kan het niet!!
    We wachten met plezier je volgende verhaal af. Nog even en jij kunt je ouders daar begroeten!!!
    Brasa Benne en Ina

  • 02 Januari 2006 - 14:02

    Marjolein:

    Aniete, bij deze nog een heel fijn nieuw jaar! Heel veel plezier nog in Suriname!

    Liefs

  • 02 Januari 2006 - 17:51

    Poppetje:

    Gelukkig Nieuwjaar meissie!
    Kuz Hanneke

  • 02 Januari 2006 - 18:31

    Annie:

    Hallo meiske,
    Vanuit een koud Nederland een heel Gelukkig en gezond 2006.
    Ik blijf echt genieten van jou stukjes. En ik blijf je volgen. Leuk dat je vader en moeder en JP straks komen. We zitten dan tamelijk dicht bij elkaar, ik zit diezelfde tijd in Mexico.
    groetjes
    Annie

  • 02 Januari 2006 - 20:46

    Aly , Theo, Elze En Lize:

    Wat weer een prachtige verhalen. Aniete we wensen je een Fantastisch Nieuwjaar !!!

  • 03 Januari 2006 - 08:52

    Ingeborg:

    He Aniete jij ook wan bun njunjari! Leuk dat je zo'n fijne kerst hebt gehad, mijn kerst was ook leuk gezellig bij Hans zijn ouders en mijn ouders, daarna lekker naar Brussel geweest met Hans helaas werd ik ziek, maar het was toch fijn. Met oud en nieuw gezellig bij vrienden gegeten! En nu natuurlijk net als jij weer aan het werk...!
    liefs Ingeborg

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 383
Totaal aantal bezoekers 39092

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: