Sranan nog net zo mooi.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Sranan nog net zo mooi.. - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Sranan nog net zo mooi..

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

16 Oktober 2005 | Suriname, Paramaribo

Fawaka? Allesani boeng?

Hier is het leven goed. Deze bakra is nog niet helemaal gewend aan het klimaat.
Slapen gaat nog wat lastig en ik voel me nog niet heel goed maar het begint langzaam weer te komen. Inmiddels ben ik al weer lekker (rustig) aan de slag gegaan bij het 10 minuten jeugdjournaal, veel oude bekenden teruggezien, dus tijd voor een nieuw bericht.

Het is bizar om terug te zijn. Veel herinneringen van mijn vorige verblijf hier komen weer boven als ik op plekken kom, herinneringen die ik eigenlijk alweer kwijt was. Ik heb het idee dat het voor mijn collega's en vrienden hier heel gewoon is dat ik terug ben.
De huisgenoten zijn nieuw, maar heel gezellig. We wonen nu met zeven mensen in het huis. Zes meisjes en een jongen, twee van The Back Lot, twee co-assistenten, een SPH'er en een creatief therapeute. Dat levert leuke en indrukwekkende verhalen uit het werkveld op. De hindoestaanse huisbazin is nog in Nederland en heeft ook verlengd. Gelukkig maar want zo kunnen we lekker op haar balkon in de hangmat hangen en ze schijnt nogal moeilijk te doen. Er hangt bijvoorbeeld een briefje bij het raam dat ik voor ventilatie alleen dat betreffende raam open mag doen. Tja...jammer voor haar maar ik heb alle ramen open die open kunnen. Verder is het een stofnest, maar gelukkig ben ik wel wat gewend..

Een andere grote bekende is afgelopen donderdag 60 geworden.. Weten jullie al over wie ik het heb? Neks no fout.. Jawel Desi B. Hij had op zijn verjaardagsfeestje flink gedreigd naar de front-regering, betreffende het 8-december proces. Hij zal zich niet zonder slag of stoot laten dagvaarden..
Toch lijkt het proces niet meer te stoppen. Even duimen dat het binnen het komend half jaar valt.

Afgelopen donderdagavond heb ik met Carolyn een item gedraaid over Jom Kippoer, het joodse verzoen feest. Eerst gefilmd bij de mooi verlichte synagoge, ik word nog steeds blij als ik de moskee op enkele meters verderop zie staan...
Daarna zijn we naar een gezin gereden waar met veel gezelligheid werd 'ontvast' (lekker eten, broodjes bakkeljouw en bokking).
Er was een hele aardige doch doortastende meneer uit Israël die kennelijk dacht dat hij mij nog moest bekeren. Ik heb maar braaf overal ja op geknikt. Hij zegt me: "and we only pray from the old testament." ik zeg "Hmmm... well we also have a new one.."
Tja eens bijdehand altijd...


Als je.....

tegen de schemering overal mooie kleuren in de lucht ziet verschijnen...

bij de eerste de beste familie binnenkomt
en ze vragen of je wel al gegeten hebt...

op een 'rustig' weggetje loopt in de stikhete zon en je hoort van links en rechts gesis en gefluit..

in een taxi over de Wanicastraat koerst en de wind waait in je gezicht en de palmbomen zwieren heen en weer..

na een warme dag besluit alle ramen op je slaapkamer open te zetten en de buurman vindt dat hij zijn vuil moet gaan verbranden onder dat raam...

in de vroege ochtend onder de douche gezelschap krijgt van een vrolijk springend kikkertje..

in de verte de vrolijke noten van een brassband hoort...

het erf van de familie Scholte opkomt en kleine Noa stralend naar je lacht...

...dan weet je dat je in Suriname bent.

Aniete

  • 16 Oktober 2005 - 06:33

    Lisette:

    Zo te horen, bevalt het al weer steeds beter te om weer terug te zijn. Bekend verhaal van dat gesis (vind je dat af en toe ook zo irritant?).
    IK zat me vanacht net af te vragen of ze in Suriname ook een ziekenhuis hebben waar co-schappen gelopen kunnen worden. Nou, mijn vraag is reeds beantwoord. Interessant!
    Heel veel succes met het oppakken van je werk.

  • 16 Oktober 2005 - 10:13

    Suzanne:

    Mooi, mooi, mooi, mooi. Het laatste stuk van je bericht heb je echt mooi geschreven. Ben nog nooit in Suriname geweest, maar je roept met je omschrijvingen allerlei beelden in me op. Het klinkt heerlijk...

  • 16 Oktober 2005 - 20:33

    Wemke:

    Lieve Aniet!
    Ooooo had ik nou toch maar een vette baan gevonden...
    Had ik toch maar nog wat geld ergens bewaard...
    Had ik nou maar een rijke oom, tante, buurvrouw, vriend die...
    Had ik maar een geniaal idee......
    Dan was ik accuut in het vliegtuig gestapt. Suriname komt steeds hoder te staan op mijn toch al zo hele lange verlanglijst van MOET-BEZOEKEN-landen.
    En dan zit ik hier kou te lijden en allerlei antwoorden op belachelijke vragen uit mijn duim te zuigen.
    Maar gelukkig gaat door jouw velhaaltje de zon weer een beetje schijnen en krijg ik het weer lekker warm!
    Geniet Aniet!
    Dikke kus

  • 17 Oktober 2005 - 07:49

    Poppetje:

    Ha Aniete,
    klinkt heerlijk allemaal! En wat poetisch, die laatste alinea van je verslag... Mooooi! Hier in Nederland begint het erg koud te worden, nu... Maar nog wel stralend weer.
    Doe je voorzichtig daar? En genieten he?!!!!

    Kuz van Hanneke.

  • 17 Oktober 2005 - 11:58

    Lindsay:

    Je hebt het duidelijk naar je zin; ik ben zo blij voor je! Het wennen is ook zo gebeurd en dan lijkt het alsof je nooit bent weggeweest. Ik mis je al, maar zie je gauw. Veel succes en we bellen he :P

  • 17 Oktober 2005 - 12:08

    Lindsay:

    Ooooh ja, groetjes aan de hele bende he! En we moeten echt gauw babbelen...! Mis je echt boi, ik heb zoveel smsjes nu :S.....!

  • 17 Oktober 2005 - 15:26

    Annie:

    Hoi meissie, Fijn weer van je te horen. Vooral fijn te horen dat het weer vertrouwd en leuk is. Je moeder is net weg, heeft bij mij thee gedronken en we hebben even bij gebabbeld. Ik kon jou site niet openen, want ik had een fout in je naam gemaakt en daar heeft ze me even mee geholpen. Hou je taai en maak er wat van! Blijf je volgen!!!
    Annie.

  • 17 Oktober 2005 - 16:59

    Sanne:

    Snik... mag ik ook komen??? Mevrouw Goerdin is niks veranderd.. nog steeds lekker opgetut als je Chinees met d'r gaat eten... helaas is Den Haag in plaats van bij Chi Minn. Ze zal niet blij zijn met jullie hangmatten op haar geliefde balkonnetje! haha. Have fun.

  • 18 Oktober 2005 - 08:41

    Yta:

    Hee lieve Aniet!
    Wat een mooi verhaal (zoals altijd weer...)! Ik weet het nog steeds (misschien nu nog wel meer) zeker; een van mijn stages zal zijn in dat land waar jij nu bent!
    Veel plezier!!!!
    Liefs Yta

  • 18 Oktober 2005 - 10:25

    Miek:

    He lieve meid! Klinkt al goed al je verhalen! kan me zo van alles een beeld vormen ondanks dat er nog nooit ben geweest... Hoop dat je je draai snel gaat vinden! Geniet ervan en succes nog met het voorzetten van je werk daar!
    Als je...nou maar hier was.... dan hoefde ik je niet te missen...

    Dikke kussen!

  • 18 Oktober 2005 - 12:23

    Hanneke De Ruijter (van Michiel):

    Hoi Aniete,
    zo af en toe kijk ik eens op je site (als het lekker rustig is op het werk zoals nu). iedereen is wel benieuwd hoe het met je gaat. leuk om te lezen!!
    kunnen we ook nog een keer wat werk van je zien op tv? (of is dat een hele domme vraag).
    kijk uit naar een volgend berichtje!!

    greetz hanneke

  • 18 Oktober 2005 - 18:38

    Marjolein:

    Hai Aniete! Het klinkt echt super! Ben blij dat je op je plek bent! Wie weet was je in je vorig leven wel een Surinaamse ;)

  • 19 Oktober 2005 - 07:58

    Benne:

    ha die Aniete, als jij zo door gaat met je enthousiaste verhale dan krijgen we binnenkort het zelfde verschijnsel als in de 70 en 80er jaren; toen vertrok Suriname naar Nederland en als ik de berichten hierboven lees gaat er een stroom Nederlanders die kant op. Ik had net weer even je site bij m'n favourieten gezet dus ik blijf je weer volgen en ben blij dat je weer zo vertrouwd tekeer gaat veel plezier en ook vast de groeten van Ina (ik schrijf dit op m'n werk want ook affichemaken verveelt wel eens) tot de volgende keer.

  • 19 Oktober 2005 - 13:46

    Ingeborg:

    Hoi Aniete, zo even geen zin in werken, dus maar lekker jou site bekeken, het klinkt inderdaad weer als of je niet weggeweest bent daar! Super hoor voor je! Veel succes nog verder!
    xxxxx

  • 20 Oktober 2005 - 16:58

    Aniete:

    KIJK VANAVOND ALLEMAAL NAAR RTL BOULEVARD!!!! ZOMETEEN ZEG MAAR....

  • 21 Oktober 2005 - 12:46

    Lindsay:

    GEWELDIG ANIETE! Ik zweer het, in januari ga ik je HARD op je hoofd slaan!! Hahaha neeeee hoor schatje, GEWELDIG was me verassing...kussss! :)

  • 21 Oktober 2005 - 15:29

    Sharlene:

    laat ik ook maar een berichtje plaatsen hoor. Alleen weet ik niet echt waarover. Dat ik het erg leuk vind dat je er weer bent, had ik al doorgegeven, dus dat hoeft niet meer. Of nou dat neem ik aan tenminste. Dat we leuke dingen gaan doen samen weet je ook al. Bijvoorbeeld je mars een beetje winnen met UNO of lekker pasta gaan eten bij D'Optimist, of lekker voetbal gaan kijken (vanmiddag) of.......... noem het maar op. Het wordt in ieder geval wel een leuke tijd denk ik zo.

    Het is echt precies zoals je het beschrijft, alsof je nooit bent weg geweest.

    Zo, ik weet even niet wat ik meer moet schrijven, maar dat komt denk ik omdat ik je zo vaak zie, je kan nu bijvoorbeeld gewoon elk moment binnen komen, dus weet je wat?
    Ik wacht gewoon lekker totdat je weer binnen komt en dan vertel ik je alles gewoon, hoeft niet iedereen het te lezen, toch?? (grapje)
    Hahahah, ik zie je zo poppie, kus, Shar

  • 22 Oktober 2005 - 14:54

    Anne:

    Hee Aniete,
    Volgens mij ben je al bijna gewend aan Suriname en zijn/haar gewoonten en gebruiken; super!
    Hier in NL heeft het najaarszonnetje plaats gemaakt voor regen en wind met af en toe een dun straaltje zon, toch nog wel...
    Nog veel plezier!

  • 23 Oktober 2005 - 13:25

    Ilona:

    Ik zag je helemaal niet in RTL Boulevard. Echt stom!

  • 24 Oktober 2005 - 12:07

    Ruth:

    Ey schatj...
    kreeg net pas je berichtje, mijn mooie maar oh zo betrouwbare telefoon liet me even in de steek. Gaat goed hier, volgend weekend hebben we een uurtje extra dus wordt het tijdsverschil minder, dat scheelt toch! Heb je het naar je zin op het werk? En behalve collega's alweer bekenden gezien? Veel werkplezier, liefs!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 39088

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: