Eid Mu Barrak.. (Happy Eid Ul Fitre) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Eid Mu Barrak.. (Happy Eid Ul Fitre) - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Eid Mu Barrak.. (Happy Eid Ul Fitre)

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

06 November 2005 | Suriname, Paramaribo

Tijd voor een nieuw bericht uit Paramaribo. Met zo’n 33 graden en af en toe een tropische regenbui is het goed toeven in Suriname. Soms wel een beetje te warm. Ik ben benieuwd hoe het in Nederland is. Ik hoorde al wat herfstige geluiden. Wij hebben in huis soms best even zin in een herfstige, winderige en warme chocolademelk -op de bank-avond.

Dinsdag ben ik er al weer vier weken, de tijd vliegt als je het naar je zin hebt en helemaal als je lange dagen maakt. Inmiddels monteer ik de uitzendingen van “Tien minuten”al bijna zelfstandig (sorry Hendrik Jan). Drie keer in de week, op maandag, woensdag en vrijdag is er een uitzending. Op de niet-uitzenddagen ben ik ook vaak op pad. Zo was ik donderdagavond in de oudste moskee van Suriname, waar na zonsondergang werd ontvast. We werden meer dan hartelijk onthaald, met eten en drinken en ik had een zeer prettig gesprek met de Imam. De mensen waren vriendelijk en behulpzaam zodat we alle gelegenheid kregen de laatste avond voorafgaand aan het Eid Ul Fitre feest mooi in beeld te brengen. Soms denk ik dat ik in het verkeerde land ben geboren.

De anti-regering betogingen gaan nog steeds door. Vorige week donderdag werden de bezwaarschriften tegen het 8-december proces in behandeling genomen. De advocaat van Bouterse en een aantal andere verdachten kwamen zich melden bij het Hof van Justitie. Het was verder niet geschikt voor uitzending omdat Bouterse niet bij de demonstratie was die op het zelfde moment werd gehouden. Wel een spannende opdracht om daar bij te zijn, ik moest zelfstandig filmen en de beelden naar Nederland versturen. Gistermiddag was er weer een betoging, waarbij was aangekondigd door de oppositie dat het vreedzame karakter zou verdwijnen. Toch komen er steeds minder mensen opdagen bij de betogingen, niet meer dan de eerste in ieder geval. De betoging van gisteren stelde dus betrekkelijk weinig voor. Ik heb een paar mooie shots kunnen maken van de massa, Bouterse (wat kijkt die man toch altijd onvriendelijk de camera in) en Wijdenbosch. Veel beveiliging, de winkels waren uit voorzorg wel dicht, maar het bleef rustig.

Woensdagnacht vertrokken Tom en Els naar Barbados, zonder de meisjes voor het eerst. Leuk om op ze te passen het hele weekend. Vanaf vrijdagavond met Florian die zijn reisgroep weer naar Zanderij heeft gebracht. De eerste nacht was Noa nog ziek, dus die heeft veel gehuild en gehoest. De tweede nacht verliep beter, hoewel ik midden in de nacht wakker werd van het alarm, dat er beneden op stond. Jelke was naar me op zoek en kon de logeerkamer even niet vinden dus liep naar beneden. Het alarm hier joelt als de beste dus je staat meteen naast je bed van schrik. Gelukkig lag de remote naast het bed en kon de beveiliging gebeld worden zodat ze niet meer langs hoefden te komen. Anders zijn ze er binnen vijf minuten wat wel een veilig gevoel geeft. De meisjes hebben zich prima gehouden zonder pa en ma. Donderdag een dagje Overbridge, vrijdag naar school, zaterdag zwemmen in Oase en vandaag hebben we tijgers, apen en kaaimannen bewonderd in de Paramaribo Zoo. Heel wat anders dan het Noorder Dierenpark, maar erg leuk, vooral met een heerlijk schaafijsje in de schaduw is het volop genieten. Toch ben ik wel blij dat de tijdelijke “moeder-rol” weer even voorbij is. Verhaaltjes lezen, stroop inschenken, billen afvegen en smeltende chocolade ijsjes in je schoot laten lopen is voor vier dagen hartstikke leuk..Vannacht slaap ik weer zonder babyfoon. En Tom en Els hebben hopelijk een fijne tijd gehad in Barbados, want dat was het doel ten slotte. Maar als tijdelijke ouders hebben wij ons ook prima vermaakt.

Tot het volgende bericht!

Aniete

DISCLAIMER:
Alle teksten zijn geschreven op persoonlijke titel door Aniete en geven mijn persoonlijke reflectie op mijn leven in Suriname. De teksten mogen niet worden beschouwd als een officiële uiting of als een objectieve kijk op de Surinaamse samenleving.

  • 07 November 2005 - 08:46

    Think:

    Joehoe!!! Ik ben de eerste! Mooi verhaal weer!

    Liefs,
    Think

  • 07 November 2005 - 10:50

    Poppetje:

    Ha Niete,
    blij te horen dat je je zo reuze vermaakt! En verlangen naar herfstige dagen?? Kijk nu naar buiten en zie een grote grijze, regenachtige massa... Daar kun je niet naar verlangen, meissie!

    Have fun,
    Hanneke.

  • 07 November 2005 - 16:12

    Chica:

    Nee hoor, lief nietje, de herfst hier in Nederland is best mooi. Prachtige bomen, een lekker herfstzonnetje en een goeie wind erbij... Maar ik snap dat alle bezoekers hier je niet jaloers willen maken ;)

  • 07 November 2005 - 16:53

    Pauline:

    Wie had dat een jaar geleden gedacht? Dat je nu in Suriname zou zijn en daar kinderbilletjes af zou vegen!! Ik lees dat je je goed vermaakt! Goed zo! ;-)

    KUS Pauline

  • 07 November 2005 - 19:14

    Annie:

    hei,
    Verkeerde land geboren? Dan had ik je nooit gekend. Jammer toch? Meiske wat ben ik blij dat je alweer zo snel gewend bent daar. En ik volg je verhalen op de voet. Erg leuk hoor. Ik geniet er elke keer weer heel erg van. Geniet er dus maar van. Groetjes annie.

  • 08 November 2005 - 21:54

    Miek:

    He nietje, Fijn dat je toch het moedergevoel in je hebt. Zo ben je van alle markten thuis daar in verweggiestan! Hier is het weer idd herfstachtig, maar toch wel redelijk wat zon gelukkig! Ik denk dat ik toch liever bij jou zit qua temp... Nou liefie, doe ze de groeten daar en 'spreek' je snel! Dikke kus!!!

  • 09 November 2005 - 12:08

    Lindsay:

    Hey Aniete! Ik weer...:)
    Gaat het ? Tuurlijk gaat het goed!! Tel je al ...hihhihi..FUN!
    Mis je !

  • 10 November 2005 - 07:58

    Hanneke (van Michiel):

    t is nu niet zo druk op t werk en kan dus heerlijk genieten van je verhalen! Leuk om te lezen: als of ik er bij ben geweest!
    geniet er van daar in suriname! ik hoop nog veel van je te lezen!
    liefs, Hanneke
    ps.bedankt voor je mail

  • 11 November 2005 - 10:33

    Suzanne:

    Hey Aniete! Blij te horen dat het goed met je gaat. Hier gaat alles ook prima. Ik heb gisteren mijn eindgesprek gehad en ben geslaagd. Over een dikke maand kan ik het diploma halen. Om vervolgens zes maanden lang billen te vegen en mama te spelen :S Ik heb er zin in!!! Ik mail je binnenkort even! Liefs!

  • 13 November 2005 - 16:55

    Janyte:

    Lieve Anietski, eindelijk kijk ik weer es op je site, en het klinkt allemaal heel erg goed daarzo! Ik krijg er helemaal weer zin in om op reis te gaan. Kvond het heel lief van je dat je zo om me gedacht hebt en ik mis jou ook! Bedankt voor je kaartje. Een hele dikke tut vanuit Fryslan!

  • 13 November 2005 - 18:54

    Gosse En Jettie:

    misschien heb je een berichtje van ins gemist, maar we hebben waarschijnlijk pech gehad of iets verkeerd gedaan want het lukte steeds niet. Gelukkig is alles nu wel voorelkaar. Ik heb al je verhalen maar even gelezen en daardoor zijn we weer op de hoogte. fijn dat je aan ons gedacht hebt de afgelopen tijd. Hier in twijzel gaat alles goed. Gosse en ik hebben vandaag alle planten in de kas gezet omdat we bang zijn dat het binnenkort een beetje gaat vriezen. verder beginnen we ons voor te bereiden op Californie.
    Jij geniet daar van het warme weer, wij moeten nog even geduld hebben. blij dat alles goed met je gaat. Tut van jettie en Gosse.

  • 13 November 2005 - 22:04

    Ina:

    ik ben ook weer eens op je site, Ik hoorde wel de berichten van Benne , die wel regelmatig je site bezoekt.
    Fijn dat het zo goed met je gaat. Zorg maar dat je veel ervaring opdoet voor als je....of toch maar blijven?

    Groet, Ina

  • 14 November 2005 - 13:21

    Lindsay:

    Aniete Aniete Aniete!
    Mis je! Mis je! Mis je !
    Kus kus kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 39089

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: