Met een brok in je keel... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Met een brok in je keel... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Met een brok in je keel...

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

14 November 2005 | Suriname, Paramaribo

...trillend op je benen... met een "geluidshengel" in je hand. Die houd je boven een kist met familie eromheen die vol emotie afscheid neemt van hun zoon, man en vader. Op zo'n moment ben je helemaal beduusd van wat zich daar afspeelt, terwijl je daar staat om het geluid goed op te nemen met zo'n harige microfoon en op moet letten dat je dat zware ding niet in beeld zwiept. Hoe tegenstrijdig.

Even voor de duidelijkheid: ik heb het over de begrafenis van één van de Surinaamse slachtoffers van de schipholbrand. Zaterdagmiddag werd hij begraven op de begraafplaats in Paramaribo-Noord (Tourtonne). De hele familie was naar Suriname gekomen om hem daar, zoals zijn wens was, te begraven. Een verslag is zondagavond uitgezonden op het NOS journaal.

Het is zaterdagmiddag, half vier. De zon staat nog hoog aan de hemel in Paramaribo en een paar grote kankantri bomen midden op de uitgestrekte begraafplaats steken prachtig af tegen de stralend blauwe lucht. Vlak langs de weg staat het kleine witte RK gebouwtje. Al van ver hoor je de klanken van een bas-sax, trompet en trombone, die de samenzang begeleiden van de rouwdienst. Om het gebouwtje heen staat een grote kring van mensen die niet meer binnen passen. Ze wapperen met hun liturgie de warmte uit het gezicht. Binnen staat de witte kist half open, eromheen zit de familie die luistert naar de pater. Iedereen is in het wit. De vrouw, ouders en kinderen van de man zitten op een rij. Na de schriftlezingen, samenzang en gebeden is het tijd om afscheid te nemen.
Op zich is dit beeld van een begrafenis mij niet zo vreemd, de Surinaamse stijl uitgezonderd natuurlijk. Bij ons gaat iedereen meestal in grotendeels zwart of grijs, en de begeleiding is anders. Maar dit was de rouwdienst. De jongen die zaterdag begraven is, was van Indiaanse afkomst. Zijn overlijden kwam als een schok voor zijn familie. Hij zat pas twee dagen in het cellencomplex op Schiphol. Volgens zijn moeder was hij niet crimineel, maar wilde hij alleen bij zijn kinderen zijn. Het blijft altijd wazig hoe zo iemand daar terecht komt. Je weet de precieze achtergrond niet. In ieder geval moest ik vanaf dat moment het geluid doen en dat moment zal me denk ik nog lang bijblijven. Het dichtmaken van de kist liep uit op een werkelijk histerisch tafereel. De moeder riep vol ontzetting "ik heb alles voor je gedaan" waarna ze het werkelijk uitschreeuwde van verdriet. Daarna begonnen het dochtertje van ik schat 14 en de nichtjes eromheen hetzelfde te doen, er viel zelfs eentje flauw. Op dat moment begon de indiaanse band te spelen op trommels en "kalebas-shakers" en te zingen in traditioneel ritme. De kist werd buiten gezet op het draagsysteem om het even zo uit te drukken, waarna de familie al rouwend eromheen danste. Daarna trok de stoet naar de begraafplaats om daar de kist te laten zakken, bloemen te leggen, het onze vader uit te spreken en de kist dicht te metselen. Een jongen liep met twee meisjes in zijn armen die nog steeds slap hingen. Omdat er eerst een shot van de stoet genomen moest worden, moesten we half rennend richting het graf om nog op tijd te zijn. Je kunt je voorstellen hoe lomp en aso ik me voelde terwijl ik met de geluidshengel achter de cameravrouw aanhinkelde kris kras tussen de graven door.
Zo hebben we zaterdagavond de beste beelden naar Hilversum verstuurd. Heel bijzonder om het zondagavond op het NOS journaal in gemonteerde versie terug te zien met Hennah's tekst eronder.
Overigens schijnen begrafenissen in Suriname niet altijd zo te gaan, heb ik me laten vertellen. Ik was dus niet de enige aanwezige die onder de indruk was.

Het weekend was dus weer erg vol. Zondag ben ik verhuisd van de bovenverdieping naar een grotere kamer beneden en zo ben ik nu echt gesettled. Iedereen erg bedankt voor de leuke berichten, het herinnert je er steeds weer aan dat het best bijzonder is dat je in Suriname werkt!

Vanaf volgende week zal ik beginnen met rijlessen hier! Het is best een uitdaging om hier mijn rijbewijs te halen, vooral omdat je toch niet precies weet hoe groot de omschakeling zal zijn met het Nederlandse verkeer. Bedoeling is om vooral het autorijden op zich onder de knie te krijgen, het verkeerssysteem in Suriname is erg anders, en niet alleen het feit dat je stuur rechts zit en je links rijdt. Het lessen hier is echt stukken goedkoper. Uiteindelijk zal ik in Nederland nog wel een paar lessen nemen en afrijden, omdat het rijbewijs uit Suriname waarschijnlijk niet om te zetten is. Bovendien zal ik de omschakeling nog moeten maken. Ik ben wel erg benieuwd en heb zin om weer in de schoolbanken te gaan (theorielessen), Surinaamse schoolbanken...

Aniete

DISCLAIMER:
Alle teksten zijn geschreven op persoonlijke titel door Aniete en geven mijn persoonlijke reflectie op mijn leven in Suriname. De teksten mogen niet worden beschouwd als een officiële uiting of als een objectieve kijk op de Surinaamse samenleving.

  • 14 November 2005 - 15:31

    Poppetje:

    Aniete,
    jeetje wat klinkt dat indrukwekkend zeg! Kan me goed voorstellen dat jij je een beetje opgelaten voelde. Is toch een prive-aangelegenheid...
    En rijlessen?? Leuk joh! Veel succes en blij dat je daar zit; mijn zus is ook bezig en om nu twee keer per week met helm op te gaan lopen.... ;-))

    Kuz van Hanneke.

  • 14 November 2005 - 15:43

    Lisette:

    Wat kan jij leuk schrijven!

  • 14 November 2005 - 18:28

    Wigle, Jelle Anneke:

    Wat maak je veel indrukwekkende dingen mee! Voorzichtig met de lessen hoor, is het ook handig dat je een donkere pruik opzet ofzo, om veel getoeter te voorkomen? groet van Anneke

  • 14 November 2005 - 19:07

    Jan:

    Stop maar met radio en tv journalistiek. Dat gezwengel met een camera bij Hennah is wel aardig, maar geschreven journalistiek kun je veel beter.

  • 14 November 2005 - 20:38

    Aly:

    Hoi Aniete,
    wat weer een mooi verhaal.Het journaal heb ik gezien en vond het een "mooie reportage" Met dit verhaal erbij nog een stuk mooier.Dus Jan, wat denk je van een combinatie ? Aniete groeten van ons allen.
    Aly

  • 14 November 2005 - 22:27

    Ina:

    Die brok in je keel voel ik ook als ik je verhaal lees.
    Toch goed dat die opname er was en hier te zien was, moet je denken. Het maakt de gevolgen van wat hier gebeurt meer tastbaar.
    Wees daarom blij dat je daar bent om dat te kunnen doen.
    Laat ons maar zien (en lezen) wat we teweeg brengen vanuit dit koude landje!

    Doorgaan zou ik zeggen en meehuilen mag best hoor!
    Ina

  • 15 November 2005 - 11:20

    Jan:

    Tja, de behoefte aan emotie tv is bij sommige landgenoten groot.
    En tussen de regels van een reactie doorlezen is ook een kunst.

  • 15 November 2005 - 12:20

    Ruth:

    Was je aan het zoeken, maar je moest er juist voor zorgen dat je niet met de hengel in beeld kwam. Wat een heftige reportage. Dat vergeet je inderdaad niet.

    Ons huis stond in de Hanzekrant. De huidige bewoners hebben een bakrabak gekocht voor 200 E. Misschien ook wat voor jou straks? Eerst lessen, spannend hoor. Voorzichtig tussen al dat blik op de weg.
    Tot op de MSN! Liefs

  • 17 November 2005 - 11:24

    Miek:

    Yo nietje, wat een heftig verhaal. Kan me voorstellen dat het diepe indruk heeft gemaakt. Dat doet het bij mij al als ik dit lees... Voorzichtig op de weg zometeen! Dikke kus!

  • 18 November 2005 - 00:10

    Lindsay:

    Wat was ik verrast toen ik mijn telefoon opnam en jouw stem hoorde! Ik dacht nog aan je want ik mis je natuurlijk nog steeds. Goed op je stem te horen meis! En ik ben blij dat alles heel goed gaat en dat je het heel erg naar je zin hebt! We mailen/bellen/sms-en ja! Tot heel gauw, liever begin je met tellen, dan gaat het misschien nog wat sneller! Mis je babe! XXX

  • 21 November 2005 - 08:17

    Janyte:

    nou Anietski, weer supergoed verhaal en ik kan het helemaal voorstellen nu omdat je het zo goed hebt omschreven, bijna alsof ik erbij was!
    Veeel plezier met je rijlessen en tuuter ze allemaal aan de kant! Dikke tut uit Amsterdam! Janyte

  • 21 November 2005 - 11:19

    Benne:

    IK KIJK UIT NAAR DAT ENE SHOT VAN BALKENENDE DIE Z'N BEST DOET BOUTA TA ONTLOPEN LIJKT ME GEWELDIG. DOE JE BEST (DOE JE AL ) GROETJES

  • 21 November 2005 - 13:23

    Anne:

    Hee Aniete, ja die begrafenis zal wel anders gaan dan hoe wij dat in Nederland kennen. En rijles, leuk dat je dat doet! Misschien ook goedkoper??? haha succes ermee!

  • 21 November 2005 - 15:11

    Niek:

    Je kunt zeggen wat je zeggen wilt, maar jij maakt wat mee, meiske! :)

  • 23 November 2005 - 19:26

    Lindsay:

    Ik vind dat ik nu weer een berichtje voor je mag laten, al heb ik pas 5 dagen geleden eentje geschreven. Haha..kan je zien hoe erg ik je mis. Morgen begint IDFA hierzo, ben benieuwd, ze hebben hele leuke shirts. Ik ben super druk, tentamens, presentaties, je weet! Maar komt goed...tot heel gauw pop...kussssss :)

  • 25 November 2005 - 23:05

    Gosse En Jettie:

    Vanavond de beelden gezien op het journaal van de beide B's.
    De ene was in 1966 nog niet geboren ,de andere was beroepssergant bij Van Heutz in de Johannes Post kazerne in Steenwijkerwold .
    Ik liep daartoen als dienstplichtig korporaal bij de Tech.Dienst .
    Zal hem wel eens tegen gekomen zijn in de kantine
    Ik ben een stuk ouder nu maar deze B is het ook aan te zien dat hij ergens bij de 60 is .
    De film beelden waren weer goed uit Suriname.
    Wij hopen dat het je nog goed gaat en veel plezier in je werk daar hebt.
    Groeten ook van Jettie
    Gosse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 39098

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: