Sint in Suriname.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu Sint in Suriname.... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

Sint in Suriname....

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

06 December 2005 | Suriname, Paramaribo

Even een korte update vanuit Paramaribo. De regentijd is aangebroken dus een goede stortbui onderbreekt zo af en toe de zonneschijn. En de decembermaand is begonnen dus de kerstverlichting duikt hier en daar al op. Vreemd om in december in zo'n warm land te zijn. Best even wennen. Vorige week liep ik in Benny's christmas palace waar je je hart kunt ophalen aan kerstspullen, lampjes, nepgroen, noem het maar op. Toch mis ik de echte kerstboom, die ruikt naar het dennebos..

Ook Sinterklaas gaat hier niet voorbij. Vrijdagavond hebben we met Jelke, Noa, Tom, Els en Florian uit volle borst liedjes gezongen voor de Sint bij de schoenen van de meisjes die vergezeld met een pan water en een appel en natuurlijk een prachtige tekening klaar stonden om gevuld te worden. De herinneringen komen weer boven, zelfs in Suriname, waar de Sint soms een wit gezicht heeft en de pieten paars, of zelfs zonder piet maar met een konijnenpak. Er wordt hier soms iets anders gedacht over Sinterklaas en zijn "zwarte" piet.... Waar ik als klein meisje nooit bij stil heb gestaan..
Zondagavond hebben we in huize Franchepane Sinterklaas gevierd, Patricia en Linda kwamen vers uit Nederland en hadden pepernoten, marsepein en chocola meegebracht (jippie!) De smaak van een pepernoot doet goed.. Ik had me flink uitgeleefd op het gedicht voor Dorie en verder had iedereen ook erg zijn best gedaan. We zijn flink verwend allemaal, en hebben erg gelachen. Vorige week zondag is Joya gekomen, een nieuwe stagiaire voor hennah en het jeugdjournaal. Ze heeft leuke foto's van Sinterklaas gemaakt, je kunt ze bekijken op spaces.msn.com/members/joyaenespana

Hoewel het na de drukke srefidensi periode eigenlijk een rustige week was, was het ook wel een rare week. Dinsdag kreeg ik bericht uit Nederland over Niek, een vriend die ik heb leren kennen op de opleiding journalistiek. Hij is plotseling opgenomen in het ziekenhuis en zomaar bleek hij ernstig ziek te zijn. Een hele schrik, vooral voor zijn ouders, Hidde en goede vrienden. Hoewel het vooruitzicht erg slecht is, knapt hij toch een beetje op en kan alweer wat beter praten en bewegen. Veel positieve gedachten gaan richting hem.

Vanavond is de opening van het documentaire filmfestival en daar heb ik erg veel zin in. In de afgelopen dagen heb ik drie artikelen geschreven voor de festivalkrant. Ook zal ik nog een steentje bijdragen aan de talkshow, in de vorm van een paar (ik hoop) creatief gemonteerde filmpjes.

Even tot zover ik hoop dat iedereen een leuke Sinterklaas heeft gehad!

Aniete

  • 06 December 2005 - 16:08

    Lisette:

    Hey Aniete,
    Ik heb me idd wel eens geprobeerd voor te stellen hoe het zou zijn om kerst en oud en nieuw in een warm land te vieren. Lijkt me heel raar en onnatuurlijk. Je bent toch gewend dat het buiten donder en koud hoort te zijn. Maar wel een unieke ervaring denk om zo'n feest in een andere cultuur te vieren. Ook heel bijzonder is het denk om daar te zijn rondom alle onafhankelijkheids feestjes. Nog een goede tijd gewenst.

  • 06 December 2005 - 16:09

    Lisette:

    donder??? Donker!!!

  • 06 December 2005 - 17:34

    Joya:

    Ey Nietje,
    Sinterklaas was geweldig en je gedicht was werkelijk briljant! Veel respect daarvoor. Ik heb werkelijk een hele fijne huisgenoot! groetjes joya

  • 07 December 2005 - 13:23

    Miek:

    Yo meissie!
    Super leuk dat je daar toch sinterklaas hebt gevierd! Heb ook al 3 avonden achter de rug. Vanavond nog een keer met het huis! Leuke foto's, heb ze even bekeken! En je haar zit super mooi!!!
    Ben deze maand nog vrij, begin 2 januari met m'n stage, bij de Margriet Specials!!! super cool!!! Hou je op de hoogte! Dikke kussen~!!!

  • 08 December 2005 - 09:34

    Janyte:

    hee Anietski,
    Het ziet er heel gezellig uit, je Sinterklaas avond! en ik ben jaloers hoor op de temperaturen daar bij jou, van mij hoeft de winter niet zo. Volgens mij heb je het prima naar je zin en gaat de tijd alweer snel voorbij. Geniet ervan en tot snel! Dikke tut, Janyte

  • 09 December 2005 - 15:29

    Poppetje:

    Ha Aniet,
    alweer een poosje geleden... Sorry! Ik lees wel altijd je verhalen en die zijn super-leuk! Avontuurlijk hoor. Bedankt nog voor je kaartje, trouwens! Erg lief, meis!

    Kuz van Hanneke.

  • 11 December 2005 - 22:01

    Lindsay:

    Hey meis! Missing You! Tijd nadert he! Keep on counting the days! bigg smackkk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 91
Totaal aantal bezoekers 39095

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: