On the road...nu echt... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu On the road...nu echt... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van anieteinsuriname - WaarBenJij.nu

On the road...nu echt...

Door: Aniete

Blijf op de hoogte en volg

13 December 2005 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen hoorde ik de eerste klanken alweer van diverse kerstliedjes. Paramaribo hult zich langzaam in kerstsfeer en ik vind het wel een aparte ervaring. Ik kan me maar moeilijk voorstellen dat het december is, omdat ik niet in de kou zit zoals normaal. Toch is de decembermaand echt aangebroken. We hadden natuurlijk al Sinterklaas gevierd, vorige week maandag. Ik kreeg nog een pakje uit Stadskanaal met chocoladeletters (heerlijk!) twee boeken en een leuk gedicht. Bedankt Sint! Echt tijd om daarvan te genieten heb ik nog niet echt gehad, want het filmfestival begon dinsdagavond. Ik heb drie artikelen geschreven voor de festivalkrant, waarvan er een op de voorpagina stond, dat was leuk. Vanaf dinsdag ben ik ook begonnen met het monteren van een aantal filmpjes en het selecteren van filmfragmenten voor in de talkshow. Erg leuk om weer samen te werken met Ad 's Gravesande (oud-directeur van de AVRO), die hier elk jaar is om de talkshow workshop te geven. Maar Aniete zou Aniete niet zijn als ze nee zou zeggen tegen iets, waardoor ik mezelf weer met een bult werk opzadelde. Ik vind het gewoon allemaal leuk, laten we het daar maar op houden. Omdat ik van alles monteer en veel met computers, dvdv's en kabels werk, denken sommige mensen inmiddels dat ze mij voor al hun technische problemen kunnen vragen. "Aniete, welke kabel is nodig om die dv player op die computer aan te sluiten?" Dat soort dingen. Ik moet daar wel erg om lachen.. Aangezien ik het antwoord vaak ook niet weet.

Dinsdagavond was de opening van IDFA flies t(r)opics. Ik heb weer erg genoten. De film "A Lion's Trail" over het beroemde lied "The lion sleeps tonight" was zeer goed. Voorafgaand aan de film kwam een a capella groep het lied zingen en dat deden ze meer dan goed. Op het eind van de avond toen we nog met een klein groepje over waren, hebben we onder begeleiding van die jongens het lied in alle stemmen nagebruld... Gelukkig hebben we de foto's nog...

Het werk voor het jeugdjournaal ging gewoon door, en dat bleek ook drukker dan normaal. Donderdag kregen we drie meisjes op bezoek die in het kader van een van de workshops bij het jeugdjournaal kwamen meelopen. Ze hebben veel zelf gedaan, camera, interview presentatie noem maar op. Dat moest ook begeleid worden en vooral gefilmd, om daar later weer een onderwerp over te maken. Zondagochtend werden de resulaten getoond van alle workshops en de filmpjes van de andere kinderen die bij de stations hadden mee gelopen. Zondagochtend is altijd de brunchvoorstelling van het documentaire festival. Zaterdag ben ik nog lang bezig geweest om de speciale uitzending van het jeugdjournaal te monteren. Het is wel erg leuk geworden. De voorstelling van zondagochtend was zowieso een succes, want er waren een heleboel leuke workshops voor kinderen. Onder andere digital playground en watch that sound uit nederland. Kinderen maken zelf filmpjes en monteren ze ook zelf, en watch that sound is een project waar kinderen de muziek onder een film maken. Het resultaat was echt prachtig.

Zaterdagochtend is er altijd een seniorenvoorstelling. Deze mensen genieten altijd ontzettend van deze kans die ze krijgen om naar de bioscoop te gaan, want die zijn er niet meer in Suriname. Dat resulteert in mooie beelden en die hebben we gemonteerd voor de talkshow tot een leuk filmpje, samen met een van de redactieleden van de talkshow. Wel weer een hele klus maar het filmpje is echt leuk geworden. Zondagavond was de laaste avond van het filmfestival en ik voelde me echt als een dweil. Dus toen ik eindelijk onderuitgezakt op een verhoging zat om naar de talskhow te kijken en even te zien hoe het filmpje werd ontvangen door het publiek, kwam Ingrid, de presentatrice naar me toe om te vertellen dat ze me even zou interviewen over mijn werk. Ik was natuurlijk niet voorbereid, en misschien maar goed ook. Ik denk de wallen staan onder mijn ogen, maar toe maar. Uiteindelijk wel heel leuk om op die manier waardering te krijgen voor het harde werk dat je hebt gedaan. Ook veel complimentjes gekregen over het filmpje. Echt een voldaan gevoel..

Ja en dan was ik natuurlijk ook begonnen met rijles! En nee, ik heb geen benzinepompen, containers of andere voorwerpen geraakt, al scheelde het soms niet veel. Ik had een aardige vrouwelijke instructeur die wel om me moest lachen geloof ik. Alleen ze liet me al alles tegelijk doen, schakelen, spiegels... Gelukkig regende het niet... Het was nog behoorlijk onwennig. Ik moest meteen een van de drukste (alleen maar rechtdoor) wegen op. Vierbaans, voor Surinaamse begrippen dan, want harder dan 50 ga je niet. Aniete 30 in dit geval. Ik heb geloof ik een kwartier gewacht voor ik de weg op durfde te sturen, en dan kwam er weer verkeer... En ik stuurde constant een beetje de berm in.. Tja.. eerste rijles zullen we maar zeggen.
"Beetje gas, Aniete, (wrrrroemmmmm) neeeeee niet zoveel... clutch in... langzaam laten opkomen (hobbel de bobbel) nee niet zo snel... (auto slaat af)..."
"Ok, aniete we zitten nu boven de 30 dus clutch in en schakel naar zn 3 (met de linkerhand dus he) nee dat is de 5 , ik zei de 3..."
(Aniete stuurt met een ruk naar links) "Ja Aniete dat is een DAF truck die recht langs gaat, niks aan de hand...."

Voor de rest ging het best goed..
Toen ik uitstapte waren mijn broek en shirt kletsnat, want zo tegen kwart voor tien reikt de thermameter in Paramaribo al richting de 30 graden. Vanmorgen had ik de tweede les met mijn echte (mannelijke) rijinstructeur, die vrouw was invalster. Hij was echt aardig en relaxed en vond het onzin dat ik meteen moest schakelen zelf, hij vond dat ik eerst stuurvast moest worden (was ik het helemaal mee eens) en een beetje moest wennen aan gas en clutch (zo noemen ze dat hier, komt uit het amerikaans..) Ik moet zeggen dat het behoorlijk goed ging vanmorgen, ik kon gewoon rustig wennen aan het stuur en alles en daardoor kneep ik ook minder stijf het stuur vast. Ik heb er wel vertrouwen in nu.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen... en stuntelingen...

Aniete

  • 13 December 2005 - 18:44

    Pauline:

    Clutch in is dus de koppeling neem ik aan? haha! Klinkt alsof je het druk hebt! Maar wel leuk druk gelukkig. Maar mag je met dat rijbewijs wel hier rijden? Is toch heel anders lijkt me..

    KUs Pauline

  • 14 December 2005 - 17:41

    Poppetje:

    Nietje;
    dus crossen in Suriname tegenwoordig! Heb je iedereen gewaarschuwd daar? (helmpjes op enzo?) Haha! En, binnenkort een real-life rijles-soap van Aniete?
    Geniet daar!
    Kuz van Hanneke

  • 15 December 2005 - 08:49

    Janyte:

    Hee Anietski, die rijles: hihihihihihihihihihihihihihihihihihihiahahahahahahahahahahahahhaaaaaaaaaahahahahahahahahahaaihihihihihihhahahhahahahahahahaha! HEEL ERG KOEL! Dikke tut en doe voorzichtjes (of niet!) Janyte

  • 15 December 2005 - 10:17

    Ymie:

    Hoi Aniete
    Lees nu pas voor het eerst je berichten. Zou het even snel doen maar dat lukt dus niet met zoveel enthousiaste verhalen uit suriname.
    Geweldig om weer te lezen hoe je geniet van alles.
    Denk dat ik maar met Jan en Ytie mee ga naar suriname. Zij waren hier zondag even, erg gezellig.
    Veel liefs Ymie.

  • 15 December 2005 - 15:18

    Ilona:

    Ik heb mijn eerste rijles in januari. Echt wel spannend, dat je gewoon een auto in mag stappen zonder dat je van de hoed en de rand weet.
    Dus toen ik je stukje las over zes dingen tegelijk doen dacht ik: whahahahah nee. Maar ik denk wel dat mijn eerste rijles er ook zo ongeveer zal uit zien; gas geven! Nee dat is de rem! Heel veel succes!

  • 17 December 2005 - 13:39

    Lisette:

    Hey Aniete,
    Druk,druk druk begrijp ik en dan ook nog rijlessen! Hebben ze daar wel een beetje dezelfde verkeersregels? Moet je ook theorieles volgen? Succes met alles en geen brokken maken hè?

  • 17 December 2005 - 15:36

    Think:

    Broem, broem....daar komt Aniete! Leuk he, autorijden? Heb ook erg gelachen tijdens mijn rijlessen. Mijn instructeur iets minder :)

    Liefs,
    Think

  • 19 December 2005 - 16:42

    Lindsay:

    Smile je al Aniete? Ikke wel hor! Zo leuk noh? We're gonna have some mayor fun girl! Dus prepare yourself! Missing You! Duurt nog fftjes..xxx...

  • 20 December 2005 - 12:36

    Suzanne:

    Hey Aniete,

    Blij dat het zo goed gaat met je. Hier gaat alles ook prima. Ik heb helaas nog steeds geen gezin, maar het kan een dezer dagen komen, dus dan kan ik ook lekker weg. Ik heb al wel een website. suzanneinitalie.waarbenjij.nu. Als ik meer weet, laat ik het natuurlijk weten. Goed trouwens dat je met rijles bent begonnen, is in NL stinkend duur, vooral als je zo langzaam bent als ik ;)

    Fijne kerstdagen!

    Liefs Suzanne

    p.s. Je kerstwens was helaas niet te lezen, maar t is de gedachte die telt :)

  • 20 December 2005 - 13:30

    Erik En Alie Vissering:

    Ha die Aniete!
    bedankt voor je prachtige kerstkaart. Ook wij wensen jou een fantastisch nieuw jaar, maar dat gaat je vast wel lukken als we de berichtjes van je lezen!
    Groetjes,

    Erik en Alie

  • 20 December 2005 - 17:14

    Mariska:

    Ha Aniete,

    wat ben ik super jaloers nu ik al die geweldige verhalen van jou weer lees!! Geweldig joh dat je daar alweer zit! Genietse!! Veel succes met je werk en vooral ook met je rijles (ik zou het daar niet aandurven ;) )

    groetjes Mariska

  • 20 December 2005 - 20:35

    Ingeborg:

    He Aniete, zo jij hebt het druk he, maar geweldig dat je het zo leuk vindt. Succes met de rijlessen he! xxx

  • 21 December 2005 - 14:44

    Pauline:

    He Aniete!! Leuke foto's!! Leuk om te zien met wie je daar om gaat en een gezicht bij de verhalen te zien! Ik kon helaas ook je mailtje niet openen (er was geen bijlage ofzo). Misschien nog een herkansing? Was natuurlijk wel erg benieuwd!

    liefs Pauline

  • 21 December 2005 - 14:46

    Benne:

    HA DIE ANIET, HET GAAT MAAR DOOR. MOOIE VERHALEN WEER! IK GELOOF METEEN DAT HET RAAR VOELT KERST IN DE TROPEN. MAAR JA IK BEN OOK EEN BEHOUDENDE SUKKEL DIE AAN TRADITIES HANGT. IK SCHRIJF VOORAL EVEN OM JE HELE FIJNE KERSTDAGEN TOE TE WENSEN OOK NAMENS INA NATUURLIJK. EN HET DUURT NIET ZO LANG MEER DAN KOMEN JAN EN YTIE. IK BEN ZO BENIEUWD WAT JAN VAN SURINAME VINDT. OOK KIJK IK ERG UIT NAAR GOSSE'S VERHALEN OVER HUN REIS EN VERBLIJF IN CALIFORNIE.
    NOGMAALS GOEIE DAGEN GEWENST.
    BENNE

  • 21 December 2005 - 22:04

    Wigle, Jelle Anneke:

    Aniete troost je ook ik heb mijn rijbewijs gehaald en cross nu alle kanten op!! Ik heb op je gewone mail een kerstboodschap gezonden. Denk om je energie, laat je niet voor alle (ku..)karweitjes gebruiken hoor. Techniek is toch voor mannen?? Veel plezier en liefs Anneke

  • 23 December 2005 - 13:07

    Ko En Trienie Jonker:

    We zijn heel blij voor je dat het goed met je gaat.
    We lezen altijd je mooie berichten daar uit het warme Suriname.We wensen je een hele fijne kerst toe (toch wel anders z"n warme kerst)Ook wensen we jouw een heel gelukkig en succesrijk 2006 toe

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 121
Totaal aantal bezoekers 39100

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: